X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

مدینۀ منوره شهر زیبای پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

دوشنبه, 11 آبان 1388

مدینۀ منوره شهر زیبای پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

مدینۀ منوره شهر پیامبر گرامی اسلام این روزها با ورود هزاران نفر از شیفتگان و زائران حرم نبوی صلى الله علیه وآله وسلم از سراسر نقاط جهان حال و هوای دیگری دارد. زائران با حضور در مدینه منوره خود را برای برگزاری پرشکوه حج  مهیا می سازند.

مدینۀ منوره و طیبة الطیبة شهر رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، محل نزول وحی، و جایی است كه جبریل امین علیه السلام خدمت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرود می آمد، مدینه مركز ایمان و شهر ملاقات و زندگی مهاجرین و انصار است، شهر كسانی كه مدینه و ایمان را بر گزیدند و بر همه چیز ترجیح دادند.

شهر رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم

مدینۀ منوره اولین پایتخت مسلمانان است كه پرچم جهاد فی سبیل الله از آن افراشته شد، و كاروانهای حق برای نجات بشریت از تاریكی های ضلالت و گمراهی، و هدایت آنان به نور حق رهسپار گردید، از همین مدینه منوره بود كه  نور حق درخشیدن گرفت و جهان را با شعاع هدایت و ایمان روشن نمود.

از همین مدینه منوره بود كه  نور حق درخشیدن

مدینه منوره شهر هجرت مصطفى صلی الله علیه و آله و سلم است، ایشان برای هجرت شان مدینه را انتخاب كردند، و تا آخرین رمق حیات در همین شهر مقدس زندگی نمودند، و نهایتا در همین شهر جان به جان آفرین سپردند، و در همین شهر دفن شدند، و از همین شهر بر انگیخته خواهند شد.

حرم نبوی شریف

مرقد ایشان اولین قبری خواهد بود كه در روز محشر باز شده و ایشان از آن بر خواهند خواست، غیر از قبر ایشان جای قبر هیچ پیامبر دیگری به طور یقینی مشخص نیست.

این مدینۀ مباركه شهری است كه خداوند به آن عزت و افتخار بخشیده و آنرا بر سایر شهرها برتری داده است. پس از مكۀ مكرمه خداوند این شهر را بهترین جای روی زمین قرار داده است.از فضائل این شهر مقدس و مبارك این است كه خداوند متعال آنرا حرم امن قرار داده  چنانكه مكۀ مكرمه را حرم امن قرار داده است.

از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم روایت است كه فرمودند:(ان ابراهیم حرم مكة، و إنی حرمت المدینة)   صحیح مسلم.یعنی: «ابراهیم علیه السلام مكه را حرم قرار داده و من مدینه را حرم قرار می دهم».

از فضائل دیگر مدینه این است كه ایمان، به مدینه باز میگردد، چنانكه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:(إن الایمان لیارز إلى المدینة كما تأرز الحیة إلى جحرها) صحیح بخاری و صحیح مسلم.

«یقیناً ایمان به مدینه باز خواهد گشت هم چنانكه مار به سوراخش باز میگردد».        

معنایش این است كه سر انجام ایمان به مدینه باز خواهد گشت، و در مدینه باقی خواهد ماند و مسلمانان از سراسر جهان قصد سكونت مدینه را خواهند كرد، و انگیزۀ شان در این امر ایمان و محبت این شهر مقدس و مبارك  خواهد بود كه خداوند آنرا حرم قرار داده است.

 

 

 

مسجد قباء

از دیگر فضائل مدینۀ طیبه این است كه پیامبر صلی الله علیه و آله سلم بر صبر و تحمل سختیها و دشواریهای مدینۀ منوره ترغیب دادند، و فرمودند:

(المدینة خیر لهم لو كانوا یعلمون) «مدینه بهتر است برای آنان اگر بدانند».

این مطلب را در مورد كسانی فرمودند كه در فكر كوچ كردن از مدینه و جستجوی رفاه و آسایش و مال فراوان و روزی گسترده بودند.   صحیح مسلم.

از دیگر فضائل مدینۀ منوره این است كه، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از یك سو حرمت و عظمت آنرا بیان فرمودند و از سوی دیگر خطر بدعت گذاری و حمایت از بدعت را توضیح دادند لذا می فرمایند:

(المدینة حرم من عیر إلى ثور، من أحدث فیها حدثا أو آوى محدثا فعلیه لعنة الله والملائكة والناس أجمعین لا یقبل الله منه صرفا و لا عدلا)

«مدینه از كوه عیر (در جنوب) تا كوه ثور (در شمال) حرم است، كسی كه در آن بدعتی ایجاد كند یا بدعت گذاری را پناه دهد پس لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر او باد، خداوند هیچ فرض و نفلی از او  نخواهد پذیرفت». صحیح بخاری و مسلم.

از دیگر فضائل مدینۀ منوره این است كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای آن دعای بركت نمودند از جمله می فرمایند:

(اللهم بارك لنا فی ثمرنا و بارك لنا فی مدینتنا و بارك لنا فی صاعنا و بارك لنا فی مدنا) «پروردگارا! در میوۀ مان بما بركت عنایت فرما، در شهر ما (مدینه) به ما بركت عنایت فرما، و در پیمانۀ ما به ما بركت عنایت فرما».  صحیح مسلم.

مقبرۀ شهدای احد

برادران و خواهران عزیز می توانند برای دریافت معلومات بیشتر  دربارۀ مدینه منوره کتاب فضائل مدينه منوره و آداب سکونت و زيارت آن   را با فشار بر روى  اسم کتاب داونلود نمایند.