X مساعد البحث

مكتبه القلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

News Details

مدینۀ منوره شهر زیبای پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

Monday 2 November 2009

مدینۀ منوره شهر زیبای پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

مدینۀ منوره شهر پیامبر گرامی اسلام این روزها با ورود هزاران نفر از شیفتگان و زائران حرم نبوی صلى الله علیه وآله وسلم از سراسر نقاط جهان حال و هوای دیگری دارد. زائران با حضور در مدینه منوره خود را برای برگزاری پرشکوه حج  مهیا می سازند.

مدینۀ منوره و طیبة الطیبة شهر رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، محل نزول وحی، و جایی است كه جبریل امین علیه السلام خدمت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرود می آمد، مدینه مركز ایمان و شهر ملاقات و زندگی مهاجرین و انصار است، شهر كسانی كه مدینه و ایمان را بر گزیدند و بر همه چیز ترجیح دادند.

شهر رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم

مدینۀ منوره اولین پایتخت مسلمانان است كه پرچم جهاد فی سبیل الله از آن افراشته شد، و كاروانهای حق برای نجات بشریت از تاریكی های ضلالت و گمراهی، و هدایت آنان به نور حق رهسپار گردید، از همین مدینه منوره بود كه  نور حق درخشیدن گرفت و جهان را با شعاع هدایت و ایمان روشن نمود.

از همین مدینه منوره بود كه  نور حق درخشیدن

مدینه منوره شهر هجرت مصطفى صلی الله علیه و آله و سلم است، ایشان برای هجرت شان مدینه را انتخاب كردند، و تا آخرین رمق حیات در همین شهر مقدس زندگی نمودند، و نهایتا در همین شهر جان به جان آفرین سپردند، و در همین شهر دفن شدند، و از همین شهر بر انگیخته خواهند شد.

حرم نبوی شریف

مرقد ایشان اولین قبری خواهد بود كه در روز محشر باز شده و ایشان از آن بر خواهند خواست، غیر از قبر ایشان جای قبر هیچ پیامبر دیگری به طور یقینی مشخص نیست.

این مدینۀ مباركه شهری است كه خداوند به آن عزت و افتخار بخشیده و آنرا بر سایر شهرها برتری داده است. پس از مكۀ مكرمه خداوند این شهر را بهترین جای روی زمین قرار داده است.از فضائل این شهر مقدس و مبارك این است كه خداوند متعال آنرا حرم امن قرار داده  چنانكه مكۀ مكرمه را حرم امن قرار داده است.

از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم روایت است كه فرمودند:(ان ابراهیم حرم مكة، و إنی حرمت المدینة)   صحیح مسلم.یعنی: «ابراهیم علیه السلام مكه را حرم قرار داده و من مدینه را حرم قرار می دهم».

از فضائل دیگر مدینه این است كه ایمان، به مدینه باز میگردد، چنانكه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:(إن الایمان لیارز إلى المدینة كما تأرز الحیة إلى جحرها) صحیح بخاری و صحیح مسلم.

«یقیناً ایمان به مدینه باز خواهد گشت هم چنانكه مار به سوراخش باز میگردد».        

معنایش این است كه سر انجام ایمان به مدینه باز خواهد گشت، و در مدینه باقی خواهد ماند و مسلمانان از سراسر جهان قصد سكونت مدینه را خواهند كرد، و انگیزۀ شان در این امر ایمان و محبت این شهر مقدس و مبارك  خواهد بود كه خداوند آنرا حرم قرار داده است.

 

 

 

مسجد قباء

از دیگر فضائل مدینۀ طیبه این است كه پیامبر صلی الله علیه و آله سلم بر صبر و تحمل سختیها و دشواریهای مدینۀ منوره ترغیب دادند، و فرمودند:

(المدینة خیر لهم لو كانوا یعلمون) «مدینه بهتر است برای آنان اگر بدانند».

این مطلب را در مورد كسانی فرمودند كه در فكر كوچ كردن از مدینه و جستجوی رفاه و آسایش و مال فراوان و روزی گسترده بودند.   صحیح مسلم.

از دیگر فضائل مدینۀ منوره این است كه، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از یك سو حرمت و عظمت آنرا بیان فرمودند و از سوی دیگر خطر بدعت گذاری و حمایت از بدعت را توضیح دادند لذا می فرمایند:

(المدینة حرم من عیر إلى ثور، من أحدث فیها حدثا أو آوى محدثا فعلیه لعنة الله والملائكة والناس أجمعین لا یقبل الله منه صرفا و لا عدلا)

«مدینه از كوه عیر (در جنوب) تا كوه ثور (در شمال) حرم است، كسی كه در آن بدعتی ایجاد كند یا بدعت گذاری را پناه دهد پس لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم بر او باد، خداوند هیچ فرض و نفلی از او  نخواهد پذیرفت». صحیح بخاری و مسلم.

از دیگر فضائل مدینۀ منوره این است كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برای آن دعای بركت نمودند از جمله می فرمایند:

(اللهم بارك لنا فی ثمرنا و بارك لنا فی مدینتنا و بارك لنا فی صاعنا و بارك لنا فی مدنا) «پروردگارا! در میوۀ مان بما بركت عنایت فرما، در شهر ما (مدینه) به ما بركت عنایت فرما، و در پیمانۀ ما به ما بركت عنایت فرما».  صحیح مسلم.

مقبرۀ شهدای احد

برادران و خواهران عزیز می توانند برای دریافت معلومات بیشتر  دربارۀ مدینه منوره کتاب فضائل مدينه منوره و آداب سکونت و زيارت آن   را با فشار بر روى  اسم کتاب داونلود نمایند.