X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتاب فقه خانواده در جهان معاصر

شنبه, 16 شهریور 1387

كتاب فقه خانواده در جهان معاصر  

 

به لطف و يارى الله متعال كتاب فقه خانواده در جهان معاصر به كتابخانه عقيده اضافه گردید اين كتاب پاسخگوي همه نيازهاي خانواده‌هاي مسلمان نه تنها در عصر حاضر بلكه در هر عصر و زمان ديگري، در ارتباط با احكام حلال، حرام و مسائل شرعي و اخلاقي از زاويه صرفاً‌ مساوي است، كه در راستاي ساختن خانواده مسلمان براساس نگرشي عملي و واقع ‌بينانه استوار بوده و برمبناي همان روش صدر اسلام قرار گرفته است.

اهدافي كه شريعت اسلام در احكام مربوط به خانواده دنبال مي‌نمايد، به طور خلاصه عبارتند از:

-         استحكام پايه‌هاي جامعه اسلامي

-         پرورش نسلي توانا، تلاشگر، مجاهد، مؤمن و نسلي كه توانايي ادامه دادن به سازندگي، كار، تلاش و پاسداري از حريم دين خداوند و حقوق مردم و استوار نمودن پايه‌هاي عزت، كرامت و تسليم‌ ناپذيري در جامعه را داشته باشد.

-         فراهم نمودن شرايطي كه خانواده راه انحراف را در پيش نگيرد و دچار تزلزل و فروپاشي نگردد و همچنان به عنوان ستوني ستبر و سالم براي بناي كاخ جامعه‌اي اسلامي پايدار بماند.

‌راهكاري كه در اين كتاب دنبال مي‌شود، بررسي‌هاي كلي و مختصر براي عمل و اقدام ريشه‌اي، پالايش شده و مستند است و به خاطر سهولت استفاده از مطالب، از طول و تفصيل پرهيز شده تا براي ده‌ها ميليون از افراد خانواده‌ها قابل استفاده باشد و با بهره‌گيري از منابع اسلامي مورد اطمينان، معلومات لازم را در اختيار آنان قرار دهد.

همه نيازهاي خانواد‌ه‌ها را كه با جهان معاصر و خواسته‌هاي فراوان و متنوع آن سازگاري دارد، مورد بررسي قرار مي‌دهد، خواسته‌ها و ضرورت‌هايي كه بسياري از آنها پيامبر رويارويي‌هاي تبليغاتي و تهاجم فرهنگي غرب يا سازمان‌هايي است كه صرفاً خانواده اسلامي را نشانه گرفته‌اند.

اهدافي كه اين كتاب دنبال مي‌كند، از لابه‌لاي محورهاي زير متجلي مي‌شود:

1-  اقدام و پيگيري عملي و ارائه رهنمودهاي لازم براي پاسداري از نظام خانواده اسلامي و تقويت داخلي آن براي رويارويي قوي و فراگير با خراب‌كاري سازمان‌هاي بيگانه و تلاش‌هاي جديدي كه براي فروپاشي كاخ خانواده مسلمان صورت مي‌گيرد.

2-  بالا بردن سطح آگاهي افراد خانواده به ويژه پدر، مادر و پس از آنان فرزندان و متوجه نمودن‌شان به اين حقيقت كه محافظت از خانواده اسلامي، منافع و آسودگي‌هاي بسياري را به دنبال دارد و چنانچه خانواده مسلمان در سلامت و آسودگي قرار داشته باشد، در چارچوب آن اسلام نيز در سلامت قرار خواهد داشت و در صورتي كه دچار اختلال، فساد و ناهنجاري بشود، مايه خواري و مشكلات فراواني گرديده و به زيان خانواده و هم‌چنين شريعت خداوند تمام خواهد شد.

3-  اين كتاب بيانگر سماحت، واقع‌نگري، ميانه‌روي، اعتدال، ارزش و منزلت والاي اسلام در جهت پاك، سالم و مرتب نگاه داشتن خانواده و ايجاد كمربند امنيتي استواري براي جلوگيري از لغزش، تنش و فروپاشي آن مي‌باشد.

4-  خانواده يكي از مهم‌ترين پايه‌هاي نظام اجتماعي اسلام است، نظامي كه خود بر پايه‌هاي استواري مانند: سلامت، فضيلت، آداب ارزشمند، هماهنگي و سازگاري توانمندانه با جامعه براي جلوگيري از ذوب و ضايع گرديدن قرار گرفته است.

5-  از مقايسه اصول و قواعد نظام خانوادگي در اسلام و واقعيت‌هاي موجود در آن با ديگر سيستم‌هاي موجود در شرق و غرب معلوم مي‌شود كه نظام خانواده در اسلام، نظامي معنوي، ارزشي، اصلح و براي همه بشريت ماندگارتر است؛ زيرا ريشه‌ها، رهنمودها و احكام آن از منبع و مصدري اسلامي سرچشمه مي‌گيرد و ارتباطي با قوانيني كه ريشه در اهواء و كشش‌هاي نارواي نفساني دارند، ندارد.

6-  تار و پود جامعه اسلامي برگرفته از قرآن و رهنمودهاي صحيح سنت رسول خدا.و تبلور اخلاق و آداب اسلامي است.

7-  خانواده مسلمان با جامعه اسلامي ارتباطي تنگاتنگ و مستحكم دارد و با رويكردها و اهداف آن خود را هماهنگ مي‌سازد و در عين حال با انحراف جامعه از راه و رسم موردپسند خداوند ـ‌ در راستاي محافظت از خيرات،‌ منافع و سعادت خانواده و حمايت از آن، از ذوب شدن، فروپاشي، درهم ريختگي و خروج از اطاعت خداوند ـ هم ميسر نمي‌گردد.

در كنار مطالبي كه گفته شد يادآوري اين موضوع را لازم مي‌دانيم كه همه احاديثي را كه مؤلف  محترم در اين كتاب ذكر كرده، مورد تحقيق و بررسي قرار داده شده و آنها را از منابع معتمد آورده است.

دوستان عزيز مي توانند اين كتاب را از بخش فقه و احكام كتابخانه سايت عقيده به دست آورند