X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

حكم تجليل از روز كريسمس

پنجشنبه, 21 اسفند 1393

 حكم تجليل از روز كريسمس

مسیحی‌ها به جشن گرفتن عید میلاد مسیح علیه السلام عادت گرفته‌اند، این عید هم در روزی که گمان می‌کنند عیسی علیه السلام متولد شده است صورت می‌گیرد، که روز 25 کانون اول (دسامبر) آخرین ماه سال میلادی می‌باشد.
راه و رسم‌ آنها در این روز و عید این است که چراغ‌های زیادی را روشن می‌کنند، کلیساها را تزیین می‌نمایند، خانه‌ها، خیابان‌ها، بازارها را زینت می‌دهند، انواع شمع‌های رنگارنگ و انواع چیزهای زینتی دیگر را به کار می‌برند.
مراسم این عید را به طور رسمی و دولتی برگزار می‌کنند، و در تمام دولت‌هایی که دین مسیحیت دارند برای برگزاری آن اجازه رسمی داده می‌شود، و مردم به این مناسبت جشن و شادی می‌کنند.
در دین مسیحیت تشکیل مراسم عید میلاد مسیح علیه السلام کاری نوآور و بدعت می‌باشد، برگزاری عید در چنین روزی بدعت است که بعد از حواریون [پیروان حضرت عیسی علیه السلام می‌باشند] پیدا شده است، نه حضرت مسیح علیه السلام و نه حواریون چنین چیزی را سفارش نکرده و انجام نداده‌اند. [به کتاب الجواب الصحیح، تأْلیف ابن تیمیه، (2/230) و مجموعه فتاوی ایشان، (28/611) مراجعه شود].
و بسیاری از مسلمانان هم در کشورهای اسلامی به این مراسم و جشن گرفتن در آن روز مبتلا شده‌اند.
تشکیل مراسم عید میلاد مسیح علیه السلام تنها به مسیحی‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه بعضی از مسلمانان هم در آن شرکت می‌کنند، آن مسلمانانی که در واقع شهوات نفس و هوا و هوس و شیطان آنها را برای این کار دعوت می‌کند، چون در این مراسم‌ زنان با مردان اختلاط پیدا می‌کنند، و پردة حیا و شرم به کلی زدوده می‌شود، نوشیدن مسکرات، رقص زنان با مردان و سایر کارهای دیگری که گوینده از بیان آنها شرم دارد در آن صورت می‌گیرد. به همین صورت است تقلیدهای کورکورانه از مسیحی‌ها، و این تقالید را تقدم و پیشرفت می‌‌دانند، شرکت کردن با مسیحی‌‌ها در این جشن‌ها را صورتی از صورت‌های تمدن به حساب می‌آورند، به همین دلیل برای حضور در این مجالس عجله می‌کنند و علاقه نشان می‌دهند، و این مناسبت را به مسیحی‌ها تبریک و تهنیت می‌گویند.
همة این کارها به خاطر ضعیف بودن آگاهی دینی آنها می‌باشد، چون این کار آنها مخالف فرمان پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌باشد که می‌فرماید که از تشبه به کفار خودداری کنید و از این معاصی و گناهان که در این مراسم‌ها صورت می‌گیرد نهی کرده است.
خداوند متعال می‌فرماید: (لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) [مجادله: 22] «مردمانی را نخواهی یافت که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند ولی کسانی را به دوستی بگیرند که با خدا و پیغمبرش دشمنی ورزیده باشند، هر چند که آنان پدران یا پسران یا برادران و یا قوم و قبیلة ایشان می‌باشند».
وروى البيهقي بإسناد جيد عن عبد الله بن عمرو أنه قال: (من مَرَّ ببلاد الأعاجم فصنع نيروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتى يموت وهو كذلك حشرمعهم يوم القيامة).
بیهقی از عبد الله بن عمرو روایت می‌کند که او گفت: (کسیکه به کشورهای غیر مسلمان برود ودر نوروز و دیگر اعیاد و خوشی های دینی آنها شرکت کند و مانند آنها خود را بسازد و در همان حالت بمیرد، در روز قیامت با آنها حشر خواهد شد).

شیخ الإسلام ابن تيميه رحمه الله در کتاب خود (اقتضاء الصراط المستقيم مخالفة أصحاب الجحيم) می‌گوید: “مشابهت و خوشی در عیدها (وروزهای مخصوص غیر مسلمین) آنها را قلبا خوشحال می‌سازد و فکر می‌کنند که دین باطل شان حق است، و بیشتر بر دین باطل خود تمسک می جویند. و این امر ایشان را جرأت می‌دهد تا مسلمانان ضعیف الایمان و بی بندوبار را به سوی دین باطل خود بکشانند”.
و ابن قیم رحمه الله در کتاب ”أحکام أهل الذمة” بیان می‌دارد، علما متفقند که تبریک جشن کریسمس و میلاد مسیح علیه السلام به کفار، حرام است. او می‌فرماید: “علماء متفقند که تبریک شعائر مخصوص کفار، مانند تبریک عید یا روزه‌ی ایشان، حرام است. اگر بگوید: عیدتان مبارک باد، یا نسبت به عیدشان ابراز شادی نماید، قائل به این سخن اگر کافر نشود، در واقع کار حرامی را انجام داده است. مثل این است که به شخص در حال سجده بردن برای صلیب تبریک بگوید، بلکه گناه این کار پیش الله عظیم‌تر ازوقتی است که شراب خواری کند، یا بی‌گناهی را به قتل برساند، و یا عمل زنا انجام دهد و به او تبریک گفته شود. بیشتر اشخاصی که دین برایشان اهمیتی ندارد دچار این گناه می‌شوند، و نمی‌دانند که چه عمل زشتی مرتکب شده‌اند، کسی که به سبب گناهی یا بدعتی و یا کفری، به شخصی تبریک بگوید، خود را مورد خشم و غضب خداوند قرار داده است.”
یکی از علمای حنفی بنام شیخ ابوحفص نسفی حنفی می‌گوید: کسی که به منظور بزرگداشت این روز، تخم مرغی را به عنوان هدیه به مشرکی بدهد، او به خداوند متعال کافر شده است.

علامه ابن عثیمین رحمه الله می‌گوید: «تبریک گفتن اعیاد دینی به کفار به این علت حرام است، چون باعث ثبات و ماندگاری ایشان بر شعائر کفر و رضایت بدان می‌شود. هرچند شخص مسلمان راضی به آن کفر نباشد، برای مسلمانان حرام است که نسبت به شعائر کفر راضی باشد یا به غیر مسلمانان تبریک بگوید. سپس می‌گوید: همچنین برای مسلمان حرام است که با برگزاری جشن (بدین منظور) و هدیه دادن و هدیه گرفتن از آنها، و پخش شیرینی و مهیا نمودن سفره و تعطیل نمودن کار و…. خود را بدیشان شبیه نماید».
دکتر یوسف قرضاوی می‌گوید: بزرگداشت این روز حرام است، همچنان او اضافه می‌کند که حتی تولد عیسی علیه السلام در این روز نه شده، اول اینکه نصاری (عیسویان) در بین خود هم در این رابطه به دو گروه تقسیم شده اند:
گروه اول می‌گوید که تاریخ تولد عیسی علیه السلام 25 دسمبر است، وگروه دوم تاکید می‌کند که 7 جنوری است، در حالیکه هر دو گروه به خطا وغلط هستند، زیرا که تولد عیسی علیه السلام اصلا در زمستان نه بوده بلکه در روشنی قرآن این سخن آنها غلط است، الله جل جلاله در سوره مریم می‌فرماید: (وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا) (و تنه درخت‏خرما را به طرف خود بتكان بر تو خرماى تازه مى ‏ريزد). چون در زمستان خرمای تازه در نخل نه می‌باشد.

حضور در مراسم‌ کریسمس و دیگر مناسبت‌های مذهبی کفار، هدیه و کادو دادن به آنها، شادی، خوشحالی به مناسبت این روزها و تطعیل کردن کارهای دینی یا دنیایی حرام و خلاف شریعت، و نوعی مشابهت با آنهاست. رسول خدا صلی الله علیه وسلم می‌فرمایند: «من تشبه بقوم فهو منهم». «کسی که خود را با شبیه قومی کند، از همان قوم بشمار می‌رود». [سنن ابوداود، ابن تیمیه می‌گوید: سند آن جید و خوب است و ابن حجر می‌گوید: سند آن حسن است].

به‌همین مناسبت، کتابخانه عقیده تصمیم گرفت مجموعه‌ای از کتاب‌های مرتبط به مسیحیت را خدمت شما عزیزان تقدیم نماید تا حقیقت این دین تحریف شده برای همه آشکار گردد.
برادران و خواهران مسلمان می توانند با فشار دادن به روی اسم کتاب آنرا از کتابخانه عقیده داونلود نمایند.

مسیحیت در آینه حقایق

مسیحیت را بشناسید

سالگردها و مناسبت های ناروا

ماهیت مسیحیت و کشف اسرار آن

رازهای پس برده کلیسا

صلیب شکسته

مسجد یا کلیسا

از آهنگ پاپ به آهنگ ناب

مسیحیت در ادوار تاریخ