X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتاب شرح عقیده طحاویه

پنجشنبه, 14 آبان 1388

كتاب شرح عقیده طحاویه

 امام ابوجعفر احمد بن محمد طحاوی رحمه الله، متوفی سال 322 هجری قمری کتابی را تألیف کرده که در برگیرنده‌ی‌ مسائلی از اصول دین است که انسان مسلمان به معرفت و اعتقاد و تصدیق آن نیاز دارد؛ مسائلی از قبیل توحید، صفات الله متعال، قدر، نبوت، معاد و قضایا و مسائل اعتقادی دیگر و آنچه که بنا به باور اهل سنت و جماعت از سلف صالح به عقیده بر می‎گردد.

تمام دانشمندان گذشته و حال، کتاب مذکور را تأیید و قبول نموده‎اند و این کتاب زبانزد عام و خاص شده و از شهرت والایی برخوردار است و دانشمندان زیادی به شرح و توضیح آن پرداخته‎اند.

امام طحاوي داراي دانشي راسخ واستوار بوده، و در مذهب حنفي جايگاه خاصي داشته است.

ايشان بزرگترين كسي است كه باورهاي اعتقادي اين گروه از امامان اهل سنت را بيان نموده است، و او در نزد فقها ومحدثين موثق و مورد اعتماد است.

اكثريت امت اسلامي متني را كه طحاوي آورده مقبول تلقي كرده اند، و تعداد زیادی از دانشمندان اسلامی، چه قبل از مؤلف اين کتاب و چه بعد از وی به شرح عقیده‌ی طحاوی همت گماشته‎اند. و به احتمال زیاد اکثر شارحان در شرح‎های خود از منهج اصیل و برگرفته از قرآن و سنت صحیح و فهم این دو بر اساس فهم صحابه و تابعین که از زبان پیامبر صلى الله عليه وآله وسلم كه بهترین مردمان هستند، پیروی نکرده‎اند بلکه فقط از منهج اهل کلام پیروی نموده‎اند؛ کلامی که به منطق یونانی تکیه دارد و بسیاری از مسلمانان فریب آن را خورده و بدان اهتمام و توجه خاصی داشته و آن را در مسائل عقیدتی برای رفع اختلافات، به عنوان حَکَم قرار داده‎اند در نتیجه دچار انحرافات وگمراهی‎ها و سرگردانی‎هایی شده‎اند که بسیاری از آنان تنها در اواخر حیاتشان، بیدار شده‎اند.

اما امام علامه محمد ناصر الدین آلبانی که یکی از مفاخر امت اسلامی و از جمله خادمین سنت نبوی صلى الله عليه وآله وسلم مي باشد نيز  شرحی بر این کتاب نوشته است که از جملۀ صحیحترین شروح می باشد و اینک خدمت برادران و خواهران مسلمان تقدیم می گردد.

لازم به یادآوریست که سه شرح دیگر عقیده طحاویه نیز در کتابخانۀ عقیده موجود می باشد که دوستان عزیز می توانند با فشار بر روی اسم کتاب در انتهای این صفحه آنرا داونلود نمایند.

برای دریافت شروح موجود در کتابخانه عقیده  

 داونلود کتا