X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتابِ إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء - در 4 جلد

پنجشنبه, 17 بهمن 1387

كتابِ إزالة الخفاء عن خلافة الخلفاء - در 4 جلد

مؤلف محترم كتاب محدث هند شاه ولی الله دهلوی رحمه الله در مقدمه این کتاب نفیس می فرماید:

اما بعد میگوید فقیر حقیر ولی الله عفی عنه كه در این زمانه بدعت تشیّع آشكار شد ونفوس عوام به شبهات ایشان متشرّب گشت و اكثر اهل این اقلیم در اثبات خلافت خلفای راشدین رضوان الله تعالی علیهم اجمعین شکوك بهم رسانیدند، لاجرم نور توفیق الهی در دل این بنده ضعیف علمی را مشروح و مبسوط گردانید تا آنكه بعلم الیقین دانسته شد كه اثبات خلافت این بزرگواران اصلی ست از اصول دین تا وقتی كه این اصل را محكم نگیرند هیچ مسئله از مسائل شریعت محكم نشود؛ زیرا  كه اكثر احكامی كه در قرآن عظیم مذكور شده مجمل است، بدون تفسیر سلف صالح بحل آن نتوان رسید. و اكثر احادیث خبر واحد محتاج بیان، بغیر روایت جماعه ی از سلف آنرا و استنباط مجتهدان از آن متمسَّك به نگردد و تطبیق احادیث متعارضه بدون سعی این بزرگواران صورت نگیرد و همچنین جمیع فنون دینیه مثل علم قراء ة، تفسیر، عقائد و علم سلوك بغیر آثار این بزرگواران متاصّل نشود و قدوه سلف در این امور خلفای راشدین است و تمسك ایشان بأذیال خلفاء.

 أخرج ابن ماجه عن جابر رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: "إذا لَعَنَ اخر هذه الامّهِ اَوَّلَهَا فَمن كَتَمَ حدیثاً فقد كتم ما اَنزَل اللهُ عزوجل" بناءً علی ذلك ورقی چند درین مسئله نوشته شد و به ازالة الخفاء عن خلافة الخلفاء مسمی گشت و بر دو مقصد منقسم كرده آمد (تقسیم شد).

مقصد اول

در بیان معنی خلافت عامه و خاصه و شرط آن و آنچه متعلق بآن است و سردِ ادله بر خلافت ایشان و حل اختلاف اهل در میان خویش كه خلافت بنص بود یا باجتهاد.

مقصد ثانی

در مآثر خلفای اربعه وهذا أوان الشروع فی المقصود، وبنور توفیقه اتمسّكُ وعلی فضله اتوكلُ والی كِلایته وحفظه كلَّ امرٍ اُفوّض حَسبُنا الله ونعمَ الوكیلُ ولا حولَ ولاقوهَ الا بالله العلیِّ العظیم.