X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتابِ سيري در جهان تشيع يا كشف اسرار پنهان حوزه هاي علميه شيعيان

دوشنبه, 30 دی 1387

كتابِ سیری در جهان تشیع یا كشف اسرار پنهان حوزه های علمیه شیعیان

این كتاب زنگ خطری است كه برای همه به صدا در آورده شده، همانند كسی که وسط دریا در حال غرق شدن است و با صدای بلند فریاد كمك می‌زند.

موج‌های بلند وحشتناك كشتی را احاطه كرده‌اند.

تا لحظاتی نه چندان دور كشتی به قهر دریاها فرو می‌رود دریایی كه ابتدا و انتهایی ندارد.

ولی از دور مناره‌های نجات در حال نمایان شدن است.

هنوز امید باقی است و از ساحل زیاد دور نشده‌ایم.

از اینجاست كه نویسنده با صدای بلند فریاد می‌زند خود را و هر آن كس كه می‌توانید نجات دهید.

و سكان كشتی را با قدرت متوجه ساحل نمایید.

تا به مقصد و ساحال امان برسیم كه پشیمانی در درگاه ایزد منان دیگر سودی نخواهد داشت.

ولی با این حال عده‌اى سودجو ناراحت هستند و نمی‌خواهند مردم نجات پیدا كنند!

حاضرنند كشتی با سرنشینانش غرق دریا شود ولی از مكاسب و سود شخصی آنها ذره‌اى كم نگردد.  

مؤلف محترم دربارۀ اینکه چرا این‌ كتاب‌ را نوشته است می فرماید!

(سالها از عمر خویش‌ را گذراندم‌ در حالی‌ كه‌ من‌ بر این‌ باور بودم‌ و همواره‌ بر این‌ باور هستم‌ كه‌ روش‌ اهل‌ بیت‌ با شریعت‌ الله موافق‌ است‌ همانگونه‌ كه‌ با عقل‌ و ذوق سالم‌ و شیوه‌ ارزشمند انسانیت‌ مطابق‌ است،‌ و نیز بر این‌ باور بودم‌ كه‌ در آنچه‌ از آنها روایت‌ می‌شود چیزی‌ وجود ندارد كه‌ با كتاب‌ الله یا سنت‌ پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم مخالف‌ باشد، و اگر چنین‌ باشد با آن‌ مخالفت‌ خواهیم‌ كرد و آن‌ را نمی‌پذیریم‌، و به‌ همان‌ چیز چنگ‌ خواهیم‌ زد كه‌ با كتاب‌ خدا موافق‌ باشد، همانگونه‌ كه‌ امام‌ صادق ؛‌ چنین‌ راهنمایی‌ نموده‌ است،‌ آری،‌ هنگامی‌ كه‌ دروغهای‌ زیادی‌ ساخته‌ و پرداخته‌ می‌شد و به‌ او نسبت‌ داده‌ می‌شد فرمود: «آنچه‌ با كتاب‌ خدا موافق‌ است‌ آن‌ را بپذیرید و آنچه ‌كه‌ با كتاب‌ خدا مخالف‌ است‌ آن‌ را رها كنید».

روزها همچنان‌ می‌گذشت‌ و من‌ رخدادها را زیر نظر داشتم،‌ و وضعیت‌ حاكم‌ بر پیرامون‌ خود و حركتهای‌ آن‌ را تحت‌نظر داشتم‌. مردم‌ را نگاه‌ می‌كردم‌ و كارهایشان‌ را بررسی‌ می‌نمودم‌ و افكارشان‌ را مورد آزمایش‌ قرار می‌دادم‌، خداوند شخصیتی‌ به‌ من‌ ارزانی‌ نموده‌ كه‌ به‌ آنچه‌ می‌بیند یا می‌شنود بدون‌ بررسی‌ و پژوهش‌ قانع‌ نمی‌شود، و باور دارم‌ كه‌ خداوند به‌ هر انسانی‌ عقلی‌ داده‌ تا بیاندیشد و از عقل‌ خود كار بگیرد، نه‌ اینكه‌ عقل‌ خویش‌ را بی‌‌كار بگذارد و از آن‌ استفاده‌ نكند و با عقل‌ دیگران‌ بیاندیشد، به‌ ویژه‌ در امور مهم‌ و بزرگ‌ مانند اصول‌ دین‌ و عقیده‌ و ضرورت‌های‌ زندگی‌ انسان‌، و من‌ هموراه‌ مقولة امیر المؤمنین‌ ؛ را با خود تكرار می‌كردم:‌ (بار خدایا، از خامگی‌ و در خواب‌ فرو رفتن‌ عقلها به‌ تو پناه‌ می‌برم‌).

بسی‌ جای‌ تعجب‌ است‌ این‌ قوم‌ از عقل‌ خود در فهمیدن‌ كتاب‌ الله و سنت‌ پیامبر استفاده‌ نكرده‌اند، و زمام عقلهای‌ خویش‌ را به‌ دست‌ بزرگان‌ و رؤسا و علما سپرده‌اند. بنابر این،‌ سرنوشت‌ همگی‌ آن‌ها به‌ سوی‌ جهنم‌ رقم‌ خورده‌ است‌.

آری،‌ باید دانست‌ كه‌ تقلید كردن‌ از علماء این‌ طور نیست‌ كه‌ در همه‌ چیزها باید از آنها تقلید كرد، بلكه‌ تقلید از علماء منحصر در فروع‌ دین‌ و جزئیات‌ آن‌ است،‌ و نیز در امور پیچیدة‌ دینی‌ كسی‌ كه‌ توانایی‌ پژوهش‌ و اجتهاد را ندارد می‌تواند از علماء تقلید نماید، باز هم‌ به‌ این‌ شرط‌ كه‌ نظر علماء با نصوص‌ قرآنی‌ یا سنت (صحیح) اصطكاك‌ پیدا نكند.....

برادران و خواهران محترم می توانند  كتابِ سیری در جهان تشیع یا كشف اسرار پنهان حوزه های علمیه شیعیان  را از بخش مستندات كتابخانه عقیده بدست آورند.