X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

مناجات حاجى با پروردگار متعال در حرمین شریفین

دوشنبه, 04 آذر 1387

مناجات حاجى با پروردگار متعال در حرمین شریفین

الهى! من آمده ام عضويت خودم را در دين حنيف ابراهيم از اينجا اعلام كنم ، آري ابراهيم حنيف اولين عضو دين حنيف بود، حنيف يعني اعراض كننده از تمام اديان باطل و خدايان باطل و روي آورنده به دين حق و خداي حق ، طبيعي است حاجي آمده است در اينجا بگويد كه:

    الهى! ابراهيمِ خليل، آن موحد بزرگ براي قبولي در امتحان تو ، نه تنها از همه چيزش گذشت كه حتي حاضر شد با كارد گلوي تنها فرزند عزيزش را بِبُرد، و او با اين عمل بر گلوي تمام خواسته هاي خودش كارد كشيد كه از خودش و براي خودش هيچ كاري نكند هر چه مي كند از تو و براي تو باشد.

   الهى! ابراهيم خليل با زدن تبر بر سر بت ها ،فقط بت هاي بي جان را نشكست، او با اين كار بر سر تمام بتهاي جان دار و بي جان ، دروني و بيروني ، خودي و غير خودي تبر زد، همه را شكست ونابود كرد.

   الهى! اينكه تو تمام حركات ابراهيم و همسر و فرزندش را در ريگستان داغ عربستان، در حرم كعبه، صفا و مروه، مِنا و مزدلفه وعرفات، همه را از علامات توحيد و يكتا پرستي قرار دادي نه به خاطر ابراهيم و اسماعيل و هاجر بلكه بخاطر آنكه آنها در تمام اين مراحل فقط ترا به يكتايي مي پرستيدند، و دستورات ترا بدون چون و چرا اجرا مي كردند.

الهى! قبر هيچكدام از بندگان پاكت بشمول خود ابراهيم خليل و همسر و فرزند فداكارش و بشمول پيامبر عزيز و دوست داشتني ات محمد مصطفي ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ كه آخرين و بهترين پيامبرانت بود، را جزو مناسك حج قرار ندادي تا به ما بندگان گنهكارت بفهماني كه در ميدانِ ايمان و عمل مقصود خدا محوري است، نه پيامبر محوري و بنده محوري، و تا اينكه به ما بفهماني كه وقتي قبر ابراهيم خليل و محمد مصطفي عليهما السلام مركز توجه بندگان و جاي عرضة مشكلات و جاي آه و ناله و زاري نيست پس هيچ قبر ديگري در هيچ نقطه ديگري از جهان نمي تواند چنين باشد.

الهى! ما مي دانيم كه تو كه خدا محوري را مقصود قرار دادي هرگز با اوليايت دشمن نيستي آنها بهترين دوستان تو هستند پيامبران صادق و اولياي پاكت چونكه ترا به يكتايي مي پرستيدند  و حل هر مشكلشان را از تو مي خواستند تو آنها را بشدت دوست مي داري اما چونكه پرستش ويژه توست نخواستي كه ما آنها را با تو شريك بگردانيم.

الهى! ما مي دانيم كه تو حكيم و دانا و شنوا وبينايي، هر سخن و مناجاتي را مي شنوي، هر راز نهان وآشكاري را مي داني، هر دعايي را مي شنوي و اجابت مي كني، چونكه تو قادر وتوانايي، به ما نزديكي بدون پارتي و رشوت ، آه ونالة همة بندگانت را مي شنوي، هيچ احتياجي به وسيله و واسطه نداري ، حتي اگر فقيرترين بنده ات در هر گوشه اي از دنيا بدور از تمام وسيله ها و واسطه ها و بدون نيازها و نذرانه ها در دل شب يا در بخشي از روز دستانش را عاجزانه  بسوي تو بلند كند و ترا براي رفع حاجتش بخواند ، ما ايمان كامل داريم كه تو فرياد او را مي شنوي و اجابت مي كني.

الهى! ما ميدانيم كه دين تو براي همة مردم است و همه در نزد تو برابرند نژاد و رنگ و پول ومنصب و امتيازهاي مختلف مادي دنيا و حتي مدارك عالي و القاب مقدس هيچ كسي را در نزد تو ازكس ديگري جلو نمي اندازد ، معيار سنجش خوب و بد فقط تقوا است، پس از ايمان صادقانه ، هر كس تقوا و پرهيزگاريش بيشتر باشد در نزد تو محبوبتر است و لو اينكه فقير و تنگدست باشد وحتي نان شبش را هم نداشته باشد.

الهى! پس ترا شاهد و گواه مي گيريم كه ما حج را عبادت مي دانيم نه گردش و تفريح ، و وسيله شهرت و افتخار بر ديگران، بنابر اين به همة مان اخلاص عنايت فرما و حج وتمامي عبادات ما را براي خودت خالص گردان ، و ما را از هر گونه شرك و رياكاري و بدعت و معصيت پاك بدار.

الهى! ما بخاطر رضاي تو آمده ايم تا دعوت تو را لبيك گوئيم و اينك كه از همه چيز دل بريده ايم از تو مي خواهيم كه به ما توفيق توبه نصوح  عنايت فرمايي تا اينكه زندگي پس ازحج ما چون زندگي قبل از حجمان ملوث به گناهان و تقصيرات نگردد، ما تصميم گرفته ايم و از تو توفيق مي طلبيم كه از هم اكنون ديگر نافرماني ترا نكنيم .

پس الهى! گواه باش كه فرايضت را ترك نخواهيم كرد  و براي زنده كردن سنتهاي پيامبرت ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ تلاش خواهيم كرد، كار حرام انجام نخواهيم داد، ظلم نخواهيم كرد، حق كسي را تلف نخواهيم كرد، دروغ نخواهيم گفت، تهمت نخواهيم زد، گمان بد نخواهيم برد، خبر چيني نخواهيم كرد، با خويشان وهمسايگان رابطه نيك خواهيم داشت، قرآن را مهجور    و متروك نخواهيم گذاشت ، به فقرا و مستمندان كمك خواهيم نمود، همواره در طلب علم سعي و تلاش خواهيم كرد ، اگر خود نتوانيم فرزندانمان را براي خدمت قرآن آماده خواهيم كرد.

   بارالها! خلاصه اينكه من تصميم جدي دارم كه از اين پس زندگي صد در صد اسلامي داشته باشم توفيق و راهنمايي از تو مي خواهم، پس الهى! از من و مسلمانان بپذير و ثبات و استقامت عنايت فرما.