X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتابِ زيارت قبور بين حقيقت و خرافات

جمعه, 10 آبان 1387

كتابِ زیارت قبور بین حقیقت و خرافات

 استاد حیدر على قلمداران قمى، كسى كه با خرافات و بدعت هاى موجود در مذهب شیعه به مقابله پرداخت و در این راستا كتابها نوشته است در كتاب «راه نجات از شر غلات» پنج بحث به میان آورده كه یك بحث آن موضوع زیارت است زیرا غالیان این زمان در ادعای خود به ولایت تكوینی و تصرف چهارده معصوم به ملكوت زمین و آسمان به پاره ای از فقرات زیارتنامه ها تمسك جسته اند چون فقرة: «السلام علیكم یا عین الله الناظرة و یده الباسطة» ترجمه: (سلام بر شما ای چشم بینای خداوند و ای دستش كه آنرا می گشاید). و امثال آن, از این رو ناگزیریم كه در اصل مسألة «زیارت» و مشروعیت آن به طریق علمی به تحقیق بپردازیم:
مسلم است كه «زیارت» بدین كیفیت در دین مقدس اسلام حقیقتی ندارد و قطعاً از احكام «ما أنزل به الكتاب و أرسل به الرسول» نیست و هیچ پیغمبری در شریعت خود حكمی برای زیارت نیاورده و در هیچ دینی از ادیان حق إلهی, عبادتی به عنوان زیارت قبور تشریع نشده است. شاهد این مطلب كتب موجودة آسمانی و عدم وجود قبور انبیای بیشمار إلهی و نوادگان آنان است. و قرآن مجید و فرقان حمید نیز نه تنها در هیچ آیـه ای اشاره بدین عمل ندارد بلكه از این عمل مذمت نیز شده است.
 اگر روزی هم زیارت مرقد اولیاء برای رضای خدا بوده باری امروز اكثراً برای اعمالی است مورد نهی شرع كه سبب ملامت و مذمت خدای اكبر و موجب حسرت و ندامت در روز محشر است زیرا چنانكه گفتم در كتاب الله, زیارت از ابتدای بعثت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه وآله وسلم مورد نفرت و كراهت شریعت بوده است .چنانچه فقرة متواترة:
«إنی نهیتكم عن زیارة القبور»
 (من شما را نهی کردم از زیارت قبور).
 براین مدعی دلیلی روشن و برهانی متقن است. و اگر جملة بعد از آن مورد استناد مدعی قرار گیرد كه مقام رسالت پس از نهی امر بعد الحظر فرموده است كه: «ألا فزوروها فإنها تذكركم الآخرة ( الموت )». اكنون قبرستانها را زیارت كنید كه آن آخرت (مرگ) را به یاد شما میاورد.
 بدیهی است اینگونه زیارت قبور كه انسان را به یاد مرگ و آخرت می افكند در این زیارتگاههای پر جلال و جبروت و آراسته به انواع زینتهای دنیا از ضرایح سیمین و گنبدها و نیز گلدسته های زرین و ایوانهای طلا و آئینه كاری و فرشهای گرانبها و لوسترها و شمعدانهای زیبا, نه تنها خاصیت تذكر آخرت و یاد مرگ را ندارد, بلكه تماشای آنها خود محركی قوی برای جمع آوری زینتها و توجه شدید به دنیاست.
برادران و خواهران مسلمان می توانند این كتاب گرانبها را از بخش رد شبهات کتابخانه عقیده  دریافت نمایند.
وبرای آشنایی با مؤلف محترم  این صفحه را مطالعه فرماید.