X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتابِ اسلام و نابسامانيهاي روشنفکران

سه شنبه, 07 آبان 1387

كتابِ اسلام و نابسامانیهای روشنفکران


 بسیاری از روشنفکران و فرهنگیان امروز در باره دین دچار مشکلات فراوان و افکار پریشان شده اند؛ و در این فکراند که آیا دین یکی از حقایق حیات و ارکان زندگی است؟ و بفرض اینکه چنین بوده در آینده نیز چنان خواهد بود؟ در صورتیکه امروز علم و دانش مسیر زندگی را تغیر داده و در همه شئون اجتماعی وارد شده است. امروز جهان برای درک مطالب علمی آماده گشته و در روی زمین جز برای علم و حقایق علمی پایگاهی نیست، آیا دین هم دوشادوش دانش پیش میرود؟ و یا اینکه با پیدایش علوم، خاصیت خود را از دست میدهد و سرانجام موضوع آن خود بخود از میان رفته و مقامش بعلم و دانش واگذار میگردد؟ و بعبارت دیگر، در جهان امروز پایگاهی دین برچیده شده؟ و بجای آن حقایق علمی به رسمیت شناخته خواهد شد.
آیا دین مورد احتیاج جامعه بشریت است؟ و یا اینکه یک سلیقه شخصی است؟ هرکس بخواهد دیندار و هرکس بخواهد بی دین میشود، و هردو یکسانند!؟
سپس این قوم نسبت به دین اسلام نیز از دریچه همین افکار مینگرند، و با مشکل بزرگتری روبرو میشوند؛ زیرا که رهبران اسلام به مردم میگویند که این دین یک قماش مخصوصی است، تنها عقیده نیست، تنها تهذیب روح و تربیت فضائل اخلاق نیست، بلکه با همهء اینها یک نظام عدالت اجتماعی و اقتصادی متوازن و قانون جزائی و سیاسی و مدنی متناسب است، یک آئین روشنفکری و تربیت بدنی مترقی است، که یک رشته هم آهنگی های کامل جزئیات آنرا با هم بافته و بر اساس عقیدۀ فطری استوار ساخته، و با فضائل اخلاق و تهذیب روح آمیخته است، همینطور این گروه روشنفکر در میان امواج این افکار پریشان سرگردانند، سپس در سراشیب این افکار ناگهان با رهبران اسلام روبرو میشوند!! آنان میگویند که این دین از آثار باستانی نیست، تا امروز آنرا در موزه افکار و نمایشگاه عقاید به تماشا بگزاریم، بلکه یک موجود زنده ایست که هنوز هم با دقت کامل نظر به زندگی آینده بشریت دارد، در این هنگام ناراحتی آنان شدیدتر شده، عنان گسیخته و بی تابانه نعره میزنند، آیا این همان دین است که آئین تیول و بردگی  را مباح کرد و سیستم سرمایه داری را برسمیت شناخت؟ آیا این همان آئین است که زن را نصف مرد قرار داده؟ و حال آنکه بشر، بشر است، چه مرد و چه زن!!
آیا این همان نظام است که سنگسار کردن و تازیانه زدن و دست بریدن را جزو قوانین کیفری خود قرار داد؟
آیا چنین نظامی ممکن است در مقابل قوانین علمی پایدار بماند؟ آیا امید هست که چنین دینی در این مبارزه پیروز شده و مقام خود را حفظ نماید؟
برادران و خواهران مسلمان می توانند برای دریافت جواب این سوالات كتابِ اسلام و نابسامانیهای روشنفکران را از بخش فکر و اندیشه کتابخانه عقیده دریافت نمایند.