X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتابِ شرح اسمای حسنی در پرتو قرآن و سنت

جمعه, 03 آبان 1387

كتابِ شرح اسمای حسنی در پرتو قرآن و سنت
 
معرفت الله متعال، نخستین تكلیف هر انسانی است و این معرفت، تنها با شناخت اسماء و صفات باری تعالی میسر می‌گردد؛ آن هم درصورتی‌كه برخاسته از داده‌های قرآنی و آموزه‌های نبوی و بدور از هرگونه تأویل و انكاری باشد. سخن از صفات الله جل جلاله بسیار دشوار است و پرداختن به این موضوع نیز بسی مهم و در عین حال خطیر و حساس می‌باشد. از این‌رو كسی كه بدون دانش كافی بدین موضوع بپردازد و چیزهایی را به خداوند نسبت دهد كه شایسته‌ صفات كمالش نیست، در واقع دچار انحراف شده و راه اتباع از گذشتگان نیك را رها كرده و راه بدعت و نوآوری را در پیش گرفته است و این، همان چیزی است كه الله متعال در قرآن كریم نكوهش كرده و پیامبرش را از همنشینی با چنین كسانی بازداشته و فرموده است: (إِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ ) (انعام:68) . «هرگاه كسانی را دیدی كه به یاوه‌گویی در آیات ما می‌پردازند از آنان روی بگردان».
گفتنی است از آنجا كه اسمای نیك الله، توقیفی است و مجال اجتهاد در آن وجود ندارد‏‏، لذا ضرورت تلاش برای دستیابی به بینشی صحیح درباره اسما و صفات الهی‏، نمایان‌تر می‌گردد و این، تنها از طریق در پیش گرفتن روش نیكان گذشته، میسر می‌باشد. البته این بدان معنا نیست كه عقل، هیچ جایگاهی در حوزه تفكر دینی ندارد؛ بلكه منظور، شناخت الله جل جلاله بدور از مباحث پیچیده فلسفی و كلامی و اكتفا به آموزه‌های قرآنی و رهنمودهای نبوی در این زمینه می‌باشد و این، روش صحابه رضی الله عنهم و سایر نیكان گذشته است. چراكه عقل سلیم‏، همان چیزی است كه در مخلوقات الهی می‌اندیشد و از این طریق به وحدانیت خالق هستی پی می‌برد.
هرچند توحید اسما و صفات، یكی از زیرساخت‌های عقیدتی اسلام است و موضوعی بس مهم و در عین حال دشوار می‌باشد‏، اما متأسفانه به علت دوری مسلمانان از علوم اسلامی در عصر حاضر و نیز جدایی امت از سنت رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم و روش صحابه رضی الله عنهم و سایر گذشتگان نیك، اینك امت اسلامی، از عقیده ناب و خالص اسلامی دور افتاده و همین، ضرورت توجه جدی به فراگیری عقیده اسلامی را بر اساس فهم نیكان گذشته، افزایش داده است.
در این راستا كتابخانه سایت عقیده تصمیم گرفت که كتابِ شرح اسمای حسنی در پرتو قرآن و سنت  را خدمت برادران و خواهران مسلمان تقدیم نماید و  به لطف و عنایت الله متعال اینک می توانید این کتاب را در بخش عقیده و ایمان  مطالعه و یا دریافت نمایید.