X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتاب روزهاي پيشاور ردى بر کتاب شبهاى پيشاور با ویرایش جدید

سه شنبه, 30 مهر 1387

كتاب روزهاى پیشاور ردی بر کتاب شبهاى پیشاور

کتاب شبهای پیشاور نوشته  مردی دروغگو به نام «سلطان الواعظین شیرازی»  می باشد که مدعی شده است که در سال 1345 هـ .ق؛ یعنی، تقریبا 83  سال پیش  سفری به شهر پیشاور پاکستان داشته و در آن شهر ،10 شب با علمای سنی دربارۀ حق بودن مذهب شیعه و باطل بودن مذهب اهل سنت بحث و گفتگو کرده است و حاصل این مناظره را در کتابی به نام «شبهای پیشاور» جمع آوری نموده و 30 سال بعد آن را برای اولین بار در تهران به چاپ رسانده است. کتاب او چندین بار تجدید چاپ شده و در محافل شیعیان شهرتی به هم زده است.
 این کتاب به خاطر اینکه مملو از دروغ و فریب و حیله گری بود و هیچگونه اهمیت علمی نداشت، اهل سنت به آن توجهی ننمودند اما بعد از اینکه شیعه این کتاب را بار ها چاپ نمودند و برای آن تبیلیغات وسیعی را انجام دادند، تصمیم گرفته شد که ردی قوی بر این کتاب نوشته شود.
 
 نویسنده کتاب شبهای پیشاور 15 سال بعد از چاپ اول کتابش از جهان رخت بربست و به جمع مردگان پیوست! اما کتابش پیوسته تجدید چاپ می شود و شیعیان به آن می بالند و آن را بسیار باور دارند و هر جا با آنها بحث می کنی، می گویند: کتاب شبهای پیشاور را بخوان.
 
  استاد محمد باقر سجودی كه یكی از روشنفكران شیعه بود كه سالها قبل به مذهب حقه اهل سنت گرویده است ایشان در مقدمه رد خویش برکتاب شبهای پیشاور می فرماید:
 
 برای من که در 23 سالِ گذشته در پیشاور زندگی می کنم، مثل روز روشن است که مناظره به صورتی که نویسنده مدعی است، محال است که انجام شده باشد، مثلاً یک جا طرف مناظرۀ اش خود را شافعی مذهب معرفی می کند در حالی که در پیشاور که سهل است در تمام پاکستان هم یک نفر شافعی مذهب نیست؛ البته در هند شافعی هست و اگر خیلی خوش گمان باشیم، می توانیم بگوییم: چیزکی بوده و نویسنده از آن یک مناظرۀ عظیم ساخته است که خودش هم قاضی است و هم مدعی!.
 
    این کتاب، پر از دروغ و حیله و فریب است. وقتی مقدمۀ رد بر کتاب شبهای پیشاور را می نوشتم، به طور تصادفی از صفحۀ 501 تا 520 کتاب را بررسی کردم و متوجه شدم که در این 20 صفحه در کمتر از یک صفحه سخنان اهل سنت و در 19 صفحۀ دیگر ، گفته های این مرد پرحرفست!.
فقط نمی دانم چرا نام این سخنرانی را مناظره گذاشته است؟! تازه در آن نیم صفحه هم، مناظره گران سنی یا از او می خواهند بیشتر توضیح دهد یا حرفش را تایید می کنند یا ایراد های مبهم و ناقص و کوتاه می گیرند! یا سوالاتی می پرسند که باب دل اوست یا دلایلی ارائه می دهند که خلاف عقیدۀ اهل سنت است و دلیلی است بر جعلی بودن مناظره!.
 
اکنون 83  سال از زمان  این مناظره می گذرد!  اما هنوز دیر نشده است و من به جای آن سنی های خیالی جواب ایراد های او را می گویم! کسانی که کتاب او را حلوا حلوا می کنند، اگر تعصب را یک سو نهند، با خواندن جواب ما قانع خواهند شد که نویسندۀ کتاب شبهای پیشاور طرار و حلیه گر و شیاد و  حقه بازی بیش نبوده است.
 
البته آنچه او گفته به اعتراف خودش  تکرار نوشته های پیشینیانش است که به سبکی نو نگاشته شده است و جای بسی شگفتی است، آنانی که بعد از او آمده اند نیز، همین ایراد ها را تکرار کرده اند؛ گویی حرف جدیدی ندارند. پس پاسخ به این کتاب،  پاسخ به بسیاری از کتابهاى شیعه است.
   از الله می خواهم، چشم بصیرت مخالفان را باز کند تا دریابند که دیر یا زود همۀ ما به جمع مردگان می پیوندیم شاید این بصیرت باعث شود که  حق را بپذیرند و بدانند حافظ و رازق فقط و فقط الله است. این دو صفت الهی را که بدانند، پذیرش حق آسانتر می شود!
از الله تبارک و تعالی می خواهم در این عمل، برکتی قرار دهد تا این کتاب سبب هدایت شیعیان حیران و سر در گم شود.
 
برادران و خواهران مسلمان می توانند این کتاب را با ویرایشی دوباره در بخش رد شبهات کتابخانه عقیده مطالعه نمایند.