X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

كتاب زيارت قبر از ديدگاه قرآن

پنجشنبه, 25 مهر 1387

كتاب زیـارت قبــر از دیدگاه قرآن
 

زیارت قبور بخش کوچکی از شریعت بزرگ و وسیع اسلام می باشد که عملی مباح به شمار رفته و انجام دادن و یا ترک آن با هم برابر است. و اگر همراه با نیت صالح و بدور از اعمال شرک آمیز انجام گیرد عملی مستحب و نیکو می باشد.
زیارت قبور در روزهای نخستین قانونگذاری اسلامی ممنوع اعلام شد، تا آنکه رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم با این سخن مبارک خود به آن اجازه دادند:
«نَهَیْتُكُمْ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا». صحیح مسلم 2305 «شما را از زیارت قبرها منع کرده بودم، اکنون آنها را زیارت نمائید».
و جالب است بدانید که در قرآن کریم ذکری از زیارت قبور نیامده است. و اگر مسلمانی از دنیا برود و قبری را زیارت نکرده باشد و یا به زیارتگاهی قدم ننهاده باشد مورد بازخواست باری تعالی قرار نمی گیرد و در هنگام سوال و جواب از او نمی پرسند که چرا به زیارت قبری نرفته است.
 لکن در نزد شیعه زیارت قبر جایگاه مخصوصی دارد طوریکه می گویند:
«اگر انسانی همة اعمال أنبیاء علیهم السلام را انجام دهد و لکن قبر مخصوصی را زیارت نکرده باشد خداوند از او هیچ عمل نیک و پسندیده ای را نمی پذیرد و بر او خشم گرفته و مورد لعنت قرار می دهد و برایش عذاب جهنم و سرانجام بدی را مهیا می سازد».
مؤلف محترم! این رسالة کوتاه را بر اساس همین وهم و گمان شیعه نوشته است، که در آن از روش قرآن مجید در اثبات امور مهم پیروی نموده و همچنان کوشیده تا این وهم و گمان باطل را با دلیل و برهان نقض نموده و باطل بودن آنرا هویدا سازد.
برادران وخواهران عزیز می توانند این كتاب را در بخش قرآن كریم كتابخانه سایت عقیده مطالعه نمایند.