X مساعد البحث

مكتبه القلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

News Details

معاویه رضی الله عنه را بشناسید

Friday 26 March 2010

معاویه رضی الله عنه را بشناسید

اصحاب و یاران گرامى پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم شاگردان مکتب نبوت، پیشگامان دین، مشعل هدایت و به شهادت قرآن وسنت بهترین امت، و برسایر مسلمانان برترى دارند.
صحابه رضی الله عنهم به بركت صحبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و به اساس پیشگامى در اسلام، و بنا بر مجاهداتیكه در راه الله به خرج داده اند، داراى مقام عالى، وجایگاه والاى هستند.
 صحابه اشخاصی اند كه الله در قرآن و پیامبرش صلی الله علیه وآله وسلم در احادیث صحیحه محبت و رضایت شان را از آنها اعلام داشته است؛ بنابرآن بر ما مسلمانان نیز لازم است كه به تأسى از قرآن وسنت به آنها محبت واحترام داشته باشیم.
صحابه رضی الله عنهم مؤمنان واقعى بودند كه دلهاى شان مملو از ایمان واخلاص، وایمانشان خالصانه، و از آلایش شرك ونفاق پاك بود؛ لذا مى بینیم كه قرآن در آیه هاى متعدد ایمان آنها را اساس و معیار ایمان دیگران قرارداده است كه این خود دلیل ایمان راستین آنها است. همانگونه که حدیثهای صحیح لازم مى گرداند كه آنها را جز به خیر و نیكى یاد نكنیم.
موضوع صحابه, تنها موضوع تاریخی محض نیست که هر تر و خشکی را که در حاشیه و یا متن کتاب های تاریخ دید، بدون تفکیک اینکه از کدام منبع ومصدر اخذ گردیده؟ راوی آن کیست؟ و بدون تشخیص صحت و سقم سند آن، این روایات تاریخی را مدار اعتبار قرار داده، وبر مبنای آن طعن وانتقادی را بر یاران گرامی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روا داشت، بلکه بالاتر از آن، قضیهء دین است؛ چون صحابه رضی الله عنهم سند دین ما هستند، و عدالت آنها به اتفاق اهل سنت از قرآن وسنت به ثبوت رسیده است.
آیات و احادیث صحیح بغض وعداوت با اصحاب، و روا داشتن طعن وسب به آنها را نشانهء کفر، نفاق وبى دینى معرفی کرده است..
چرا انتخاب سخن از معاویه رضی الله عنه؟
چون بسیاری از راویان تاریخ وتاریخ نویسان و برخی از طفیلیهای عرصهء علم وافراد مغرض بر مبنای روایات تاریخی – که 99% آن، موضوع, جعلی ویا ضعیف است- و با اعتماد بر منابع بیگانه وغیر موثق، تهمتها و برچسپ هایی را بر این صحابی بزرگ چسپانیده اند که دامن او از آلودگی آن کاملا پاک و مبرا بوده است، ویا برخی نظرهای اجتهادی او را بصورت مبالغه آمیز بزرگ ساخته، در نظر عامه گناه بزرگی جلوه داده اند.
برعکس از تمام خوبیها، قهرمانیها، فتوحات و ابتکارهای بی نظیر سیاسی، نظامی و اداری او چشم پوشی نموده اند.  
لذا خواستم که گوشهء از زندگی این یار گرامی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم وخلیفهء مجاهد را – که نه تنها با نقل و روایت بلکه با تدبیر، سیاست حکیمانه وجهاد خود وسیلهء نشر و تبلیغ دین به نسل های آینده بود- در روشنی آیات، احادیث صحیح، روایات تاریخی موثق ودیدگاه صحابه و ائمۀ دین توضیح نمایم؛ زیرا سخن از معاویه رضی الله عنه، در حقیقت سخن از آن شخصیتی است که در مدرسهء نبوت تربیه و آموزش یافته است.
سخن از معاویه رضی الله عنه، در حقیقت سخن از آن یار گرامی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است که به شهادت قرآن مورد رضایت الله قرار یافته، مستحق بهشت برین گشته است.
سخن از معاویه رضی الله عنه، سخن از آن شخص امینی است که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در بزرگترین امانت الهی(وحی) بر وی اعتماد کرده کاتب وحی تعیین نموده است.
معاویه رضی الله عنه بزرگترین شخصیت سیاسی اسلام است که نه تنها تاریخ اسلام بلکه تاریخ بشریت از تکرار نظیر آن عاجز مانده است. اگر این ابر مرد تاریخ از دیگر ملت ها میبود، او را با خط زرین در سرفهرست شخصیت های بزرگ تاریخ ثبت میکردند 
سخن از معاویه رضی الله عنه، در حقیقت سخن از آن امیر مجاهد و مبتکری است که برای نخستین بار جنگ دریایی را ابتکار و به راه انداخته، به زبان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مستحق جنت گردیده است.
معاویه رضی الله عنه آن خلیفهء مدبر و فاتحی است که فتوحات اسلامی را بعد از سالها توقف، دوباره بروی مسلمانان ولشکر اسلامی گشوده است.
معاویه رضی الله عنه از دیدگاه سلف و بزرگان دین حیثیت حجاب و پرده ای را نسبت به دیگر صحابه رضی الله عنهم دارد، شخصی این صحابی بزرگ را مورد انتقاد قرار داد، دیگران مانند: عمرو بن عاص، مغیره بن شعبه رضی الله عنهم، ویا بالاتر از آنان طلحه، زبیر، ام المومنین عایشه صدیقه رضی الله عنهم اجمعین و ... نیز از شر او در امان نمی ماند.
در این باره محدث شام ابو توبه ربیع بن نافع حلبی میگوید: معاویه رضی الله عنه حجاب یاران رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم است، کسی این حجاب را بردارد، جرأت انتقاد به دیگر اصحاب را نیز پیدا میکند.
اینک در زمانی که شیعیان رافضی و عده ای جاهل منتسب به اهل سنت زبان بدگویی و توهین به سیدنا معاویه رضی الله عنه گشوده اند، کتابخانه عقیده تصمیم گرفت برای رفع شبهات دشمنان اسلام و صحابه رضی الله عنهم اجمعین کتابهایی را در سیرت این یار بزرگوار رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم خدمت برادران و خواهران مسلمان معرفی نماید تا باشد که امت اسلامی با حقیقت این بزرگمرد تاریخ اسلام بهتر آشنا شوند.
معاویه بن ابی سفیان رضی الله عنهما شاگرد مکتب نبوت و کاتب وحی
دیدگاه منصفان درباره معاویه بن ابی سفیان رضی الله عنهما
معاویه رضی الله عنه را بهتر بشناسیم