X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

کتاب اسماء و صفات خداوند متعال

پنجشنبه, 21 شهریور 1387

کتاب اسماء و صفات خداوند متعال
 
به خاطر اهمیت و منزلت اسماء الله و این ‌كه مباحثات مردم در این موضوع گاهی حق و احیاناً باطلی است که منشاء آن جهل یا تعصب می باشد بنا بر این به توفیق الله متعال برای روشن شدن و تمییز حق از باطل، تصمیم گرفتیم این کتاب مبارک را در این ماه مبارک و فضیل در کتابخانۀ عقیده نشر نماییم از الله تعالی  می خواهم كه این عمل را برای ما و نویسنده و مترجم آن خالصانه و موافق رضایش و سودمند برای بندگانش قرار دهد.
توحید الله متعال شامل سه قسمت بوده كه عبارتند از:
1- توحید در ربوبیت،
2-توحید در الوهیت،
3- توحید در اسماء و صفات.
علم به اسما و صفات جلاله اش جایگاهی رفیع و اهمیت بسزایی دارد، و برای هیچ‌كس ممكن نیست بدون علم به اسماء و صفات خداوند، او را به نحو اكمل بندگی كند و در این صورت است كه عبادت همراه با بصیرت خواهد بود. خداوند متعال می‌فرماید: (وَلِلَّـهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا ) (اعراف / 180) «و اسماء‌حسنی تنها از آن الله است پس او را با این اسماء بخوانید».
و این شامل دعای خواستن و دعای عبادت می‌شود.
دعای خواستن بدین معنی است كه قبل از بیان خواسته‌ات به یكی یا چند تا از اسماء الله كه متناسب با آن درخواست است متوسل شوید، مثلاً بگوئید: «یا غفور اغفرلی، یا رحیم ارحمنی» ای آمرزنده! مرا بیامرز،‌ ای مهربان! به من رحم كن. «یا حفیظ احفظنی» ای نگهدارنده! مرا نگهداری فرما.
و دعای عبادت یعنی او را به مقتضای این اسماء عبادت نمایید و در پیشگاه او توبه كنید، چون تنها او تواب است. و با زبان او را یاد کنید چون فقط او شنوا و پذیرای اعمال است. و با اعضاء و جوارح وی را بندگی كنید زیرا تنها او بیننده اعمال است. و در نهان از وی بترسید چون فقط او لطیف است و خبیر. و بدین‌گونه بقیه اسماء را بخوانید.
برادران و خواهران مسلمان می توانند  این کتاب را در بخش  عقیده و  ایمان در  کتابخانه عقیده مطالعه نمایند.