X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

کتاب حكمت و فقه روزه

یکشنبه, 03 شهریور 1387

کتاب حكمت و فقه روزه

 
برادران وخواهران مؤمن! به مناسبت فرارسیدن ماه مبارك رمضان دومین كتاب متعلق به روزه و احكام و فقه آن را خدمت شما عزیزان تقدیم می كنیم,
ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن کریم، و بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم است.
ماه مغفرت و آمرزش، ماه جود و کرم و بخشش، ماه عبادت و آبادی مساجد و منابر، ماه صبر و استقامت، ماه ایثار و از خود گذشتگی، ماه جهاد و تلاش، ماه رحمت و آزادی مسلمانان از آتش جهنم، و ماه سازندگی و تهذیب نفس که مسلمان می‌تواند در پرتو قرآن، کلام الله مجید، و در سایة عبادات صیام و قیام به معنویات و الطاف ربانی دست یابد و خود را مهذب و مصفی سازد و چنانکه سزاوار بندگان شایسته و نیکوکار خداست، تقصیر و نقص گذشتة خود را جبران نماید. چنین ماهی فرصتی است بسیار ارزشمند که نباید لحظه‌ای از آن را در غفلت گذراند. از این روی رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمایند: «آن کس که رمضان سبب آمرزش گناهانش نگردد، و از دنیا بدون استفاده از ماه مبارک رمضان برود، خداوند او را از رحمتش دور می‌گرداند».
چه قدر غافلند کسانی که از این ماه پر خیر و برکت و از فرصت مناسب آن استفاده نمی‌نمایند.
این كتاب مسایل مختلفی دربارۀ روزه را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و با توجه به آرا و نظریات مختلف علمای اسلام در مسایل فقهی عموماً و در مورد زکات فطر خصوصاً که محل احترام و ارزش هستند، از جهاتی قابل نقد، بررسی، تجزیه، تحلیل و ترجیح نیز می‌باشند، چون همة مردم قدرت استنباط احکام را ندارند و همچنین توانایی نقد و بررسی آرا و نظریات را ندارند، با مشاهده شدن بلاتکلیفی بسیاری از مردم در چگونگی پرداخت فطریة خود و تماس مکرر و اصرار عده‌ای بر اظهار نظر در این فریضة الهی، شرعاً نوشتن این مطالب را هر چند کم است ولى مورد لوزم مى‌باشد.
الله عزوجل توفیق عبادت و استقامت بر شریعت نصیب همة ما فرماید، و در راه خدمت به اسلام و مسلمین همگی را موفق و مؤید بفرماید.
به مناسبت ماه مبارک رمضان، مصلحت ایجاب می‌کرد که این کتاب را در بخش فقه و احکام خدمت شما عزیزان عرضه نماییم که امیدواریم مورد استفادۀ عزیزان قرار گیرد.