X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

حقیقت عاشورا

پنجشنبه, 21 اسفند 1393

علاوه بر ماه مبارك رمضان، گرفتن روزه‌ی‌ نفلی كه مسلمان را به خداوند نزدیك می‌كند، از پیامبر بزرگوارمان حضرت محمد صلى الله علیه وآله وسلم ثابت است و امتش را نیز به آن ترغیب و تشویق نموده است چنانكه آنحضرت صلى الله علیه وآله وسلم فرموده است: «كسیكه یك روز، در راه خدا (بخاطر رضای خدا) روزه بگیرد، خداوند رویش را از آتش دوزخ به اندازه‌ی هفتاد سال دور نگه می‌دارد». [صحیح بخاری 2/316] و در حدیث قدسی از آنحضرت صلى الله علیه وآله وسلم روایت است كه خداوند می‌فرماید: »هر عمل فرزند آدم برای خود اوست غیر از روزه كه آن برای من است و من پاداش آن را می‌دهم«. [صحیح مسلم 2/807] به همین منظور پیامبر گرامی اسلام صلى الله علیه وآله وسلم به روزه گرفتن بعضی از روزهای سال ترغیب نموده‌اند تا سبب كامیابی و پیروزی بنده‌ی مسلمان در آخرت گردد، و از جمله‌ی این روزها، روزه‌ی روز عاشورا كه موضوع بحث ما خواهد بود، عاشورا روز دهم ماه محرم است كه خداوند گناهان یكسال گذشته را برای روزه‌دار در این روز می‌بخشد، از ابی قتاده رضی الله عنه روایت است كه آنحضرت صلى الله علیه وآله وسلم فرموده است: »امیدوارم كه خداوند روزه‌ی عاشورا عاشورا را سبب كفاره‌ی گناهان سال گذشته قرار دهد«. [صحیح مسلم 2/819]

عاشورا در زبان عربی:
روز دهم ماه محرم را عاشورا گویند، زیرا عدد ده را در عربی عشر می‌گویند و این كلمه به چند لفظ مختلف در كتابهای لغت عربی ذكر شده است مانند عاشوراء - عشوراء - عاشورا - عشورا- عاشور بر وزن هارون در بعضی از كتاب های قاموس عربی، عاشورا روز نهم محرم را نیز گفته اند و علمای لغت در اصل كلمه‌ی عاشورا اختلاف دارند، بعضی می‌گویند عاشورا كلمه‌ی عربی است و بعضی دیگر عاشورا را كلمه‌ی عبرانی خوانده اند. [المصباح المنیر ص156، دایرة المعارف بستانی 11/445، لسان العرب 4/569،و القاموس المحیط صـ565، لسان العرب 4/569،و القاموس المحیط صـ565].

سبب نامگذاری عاشورا به این اسم:
در مورد نامگذاری این روز به نام عاشورا اقوال و روایات متعددی ذكر شده است بعضی می‌گویند كه سبب نامگذاری عاشورا به این نام همانا دهم ماه محرم است و این قول واضح‌تر و نزدیك‌تر به دهم ماه محرم است، و گفته شده است كه عاشورا روزی است كه خداوند تعالی ده پیامبرش را با ده كرامت افتخار بخشیده است كه از قرار ذیل است.
اول: در این روز، خداوند موسی علیه السلام را نصرت بخشید، در دریا راه را برایش باز نمود تا از چنگ فرعون نجات یافت و فرعون با لشكرش غرق گردید.
دوم: در این روز كشتی نوح علیه السلام با سلامتی در جودی استقرار یافت.
سوم: در این روز یونس علیه السلام از شكم نهنگ نجات یافت.
چهارم: در این روز خداوند توبه‌ی آدم علیه السلام را پذیرفت.
پنجم: در این روز یوسف علیه السلام از قعر چاه تاریك بیرون آورده شد.
ششم: در این روز عیسی علیه السلام به دنیا آمد و در همین روز به آسمان برده شد.
هفتم: در این روز خداوند داود علیه السلام را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.
هشتم: در این روز ابراهیم علیه السلام چشم به جهان گشود.
نهم: در این روز چشمان یعقوب علیه السلام دو باره روشن گردید و بینا شد.
دهم: در این روز گناهان گذشته و آینده‌ی پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وآله وسلم بخشیده شد. [عمدة القاری 11/117]

امر به روزه گرفتن عاشورا
هنگامیكه پیامبر گرامی مان حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم در ماه ربیع الاول سال اول هجری به مدینه‌ی منوره هجرت كردند، و ماه محرم سال دوم هجری را در مدینه سپری نمودند، دیدند كه یهود در روز عاشورا روزه می‌گیرند، زیرا پیامبرشان موسی علیه السلام این روز را روزه می‌گرفت. آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم یارانش را به روزه گرفتن این روز امر نمود. صبح روز دهم محرم بود كه آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم دستور دادند تا همگی این روز را روزه بگیرند در حالیكه بعضی از مردم مانند روزهای دیگر شروع به خوردن و نوشیدن كرده بودند، آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم به قریه‌ها و دهكده‌های اطراف مدینه نیز اشخاصی فرستاد تا به مردم اطلاع دهند كه روزه بگیرند و كسانیكه در این روز شروع به خوردن و نوشیدن نموده بودند نیز از خوردن و نوشیدن امتناع ورزند و بقیه‌ی روز را روزه بگیرند، در این مورد احادیث زیادی روایت شده است كه از آنجمله: از سلمه بن اكوع رضی الله عنه روایت است كه آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم به مردی از قبیله‌ی اسلم امر نمود تا به مردم اعلان نماید، كسی كه تا حالا نخورده است روزه بگیرد زیرا امروز روز عاشورا است. [بخاری 2/59]

منسوخ شدن فرضیت روزه‌ی عاشورا
در ماه شعبان سال دوم هجری، خداوند روزه‌ی ماه مبارك رمضان را بر مسلمانان فرض گردانید، پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم یارانش را از روزه‌ی عاشورا منع نكرد و نه دوباره چنانكه در سال اول هجری امر نموده بود امر فرمود ولی به گرفتن روزه‌ی عاشورا تشویق و ترغیب می‌نمود زیرا پاداش و ثواب زیادی در آن نهفته است، پس اگر كسی روز عاشورا روزه بگیرد اجر و پاداش می‌گیرد و كسیكه روزه نگیرد، ایرادی بر او نیست. [فقه السنة 1/433] از پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم روایاتی نقل است كه دلالت واضح به منسوخ بودن فرضیت روزه‌ی عاشورا می‌نماید بنابراین گرفتن آن اختیاری است. از آنجمله: از عایشه رضی الله عنها روایت است كه فرمود: آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم امر به روزه‌ی عاشورا نمود ولی هنگامی كه روزه‌ی رمضان بر او فرض گردید فرمود: «هركسی می‌خواهد، روز عاشورا روزه گیرد و هر كسیكه نمی خواهد نگیرد». [صحیح بخاری 2/58]

تعیین روز عاشورا
در مورد تعیین روز عاشورا سه دیدگاه وجود دارد: عده‌ای گفته اند كه روز عاشورا نهم محرم است، ولی اكثر علما بر این رأی هستند كه روز دهم ماه محرم روز عاشوراست كه این دیدگاه راجح و مستدل است و رأی دیگر، روز یازدهم ماه محرم را روز عاشورا می‌داند. [عمدة القاری 11/117] دلایل زیادی وجود دارد كه روز دهم محرم روز عاشورا می‌باشد و نیز آنچه كه میان علمای سلف و خلف مشهور و معروف است این است كه عاشورا روز دهم ماه محرم می‌باشد». [شرح مسلم از نووی 8/12]

حكم روزه گرفتن عاشورا
علما اتفاق دارند كه روزه‌ی روز عاشورا سنت است. در مورد این كه آیا در ابتدای اسلام قبل از فرضیت رمضان روزه‌ی عاشورا واجب بود یا مستحب؟ دو قول مشهور از علما وجود دارد كه صحیح‌ترین این دو قول این است كه روزه‌ی عاشورا در ابتدای اسلام واجب بود و سپس حكم آن مستحب گردید، زیرا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بعد از فرضیت رمضان كسی را به گرفتن روزه‌ی عاشورا امر ننمود. [مجموع فتاوی از ابن تیمیه 25/311] ملاعلی قاری رحمة الله علیه می‌گوید: این حدیث دلالت صریح بر واجب بودن روزه‌ی عاشورا قبل از فرضیت رمضان می‌نماید كه بعداً منسوخ گردید و حكم سنت را بخود گرفت.

حكمت روزه‌ی عاشورا
عبدالله بن عباس رضی الله عنهما حكمت روزه‌ی روز عاشورا را چنین بیان می‌كند: زمانیكه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به مدینه منوره هجرت نمود، یهود را دید كه روز عاشورا روزه می‌گیرند حضرت (علیه السلام) از آنها پرسید: » این چه روزی است؟« گفتند: این روز نیكی است، روزیكه خداوند بنی اسرائیل را از چنگ دشمن نجات بخشید، لذا موسی علیه السلام این روز را روزه گرفت. آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: »من از شما به موسی نزدیكترم«. همین بود كه این روز را روزه گرفت و امتش را به روزه گرفتن این روز خجسته امر فرمود. [صحیح بخاری 3/58]. پس حكمت از گرفتن روزه‌ی عاشورا همانا شكر گذاری خداوند بخاطر نجات موسی علیه السلام از فرعون است، و هر كه اینروز را روزه بگیرد واقعاً در شكر گذاری خداوند با موسی علیه السلام اشتراك نموده است و این اجر و پاداش بزرگ را غنیمت شمرده است.

انواع روزه‌ی عاشورا
علما روزه‌ی روز عاشورا را به چهار نوع تقسیم نموده اند كه از قرار ذیل می‌باشد:
نوع اول: روزه گرفتن نهم، دهم و یازدهم محرم.
نوع دوم: روزه گرفتن نهم و دهم محرم.
نوع سوم: روزه گرفتن نهم و دهم یا دهم با یازدهم محرم.
نوع چهارم: روزه گرفتن دهم محرم.

نوع اول روزه گرفتن نهم و دهم و یازدهم محرم. این نوع بهترین و افضلترین انواع فوق بشمار می‌رود و دلیل افضلیت آن حدیث ابن عباس رضی الله عنه است كه آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: »روز عاشورا را روزه بگیرید و با یهود مخالفت نمایید، یك روز قبل و یك روز بعدش را نیز روزه بگیرید«. [شعب الامان از بیهقی 3/365]
نوع دوم: روزه گرفتن نهم و دهم محرم. دراین مورد احادیث زیادی وارد است كه بطور نمونه حدیثی را كه امام مسلم از ابن عباس رضی الله عنهما روایت كرده است ذكر می‌نمائیم: هنگامیكه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روز عاشورا را روزه گرفت و امتش را به روزه گرفتن این روز امر فرمود یاران آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: ای رسول خدا، این روز با عظمتی نزد یهود و نصاری است، آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: »هر گاه سال آینده اینروز فرا رسید إن شاءالله روز نهم را نیز روزه خواهیم گرفت. [مسلم 2/798] و در روایت دیگری چنین آمده است: »اگر زنده بودیم با آنها مخالفت می‌ورزیم و روز نهم را روزه می‌گیریم«. [طبرانی در معجم كبیر 11/131]
نوع سوم: روزه گرفتن نهم و دهم و یا دهم با یازدهم ماه محرم. دلیل این نوع حدیث ابن عباس رضی الله عنهما است كه آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم در مورد روزه‌ی عاشورا فرموده است: اینروز «عاشورا» را روزه بگیرید و یكروز قبلش و یا یك روز بعدش را نیز روزه بگیرید و با یهود مشابهت اختیار نكنید». [شرح معانی الآثار از طحاوی 2/78]
نوع چهارم: روزه گرفتن دهم محرم به تنهائی. این مرتبه از پائین‌ترین مراتب روزه‌ی عاشورا می‌باشد و دلیل آن حدیث عایشه رضی الله عنها است كه فرموده است: آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم روز دهم محرم را به روزه گرفتن امر فرمود. [مجمع الزواید از هیثمی 3/189] بعضی از علماء روزه گرفتن دهم محرم را به تنهائی مكروه گفته اند، مگر حكم نمودن به كراهیت آن بطور قطعی درست نبوده زیرا پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در طول حیاتش عاشورا را بطور منفرد روزه می‌گرفت و در آخر آرزو داشت تا در سال آینده روز نهم را با دهم محرم روزه بگیرد. [حاشیة ابن عابدین 2/375، معارف السنن از كشمیری 6/112، الفتاوی الهندیة 1/202]

فضیلت روز عاشورا
روز عاشورا روز مبارك، باعظمت و دارای فضیلت های بی شماری است كه روزه گرفتن درین روزخجسته میان همه پیامبران پیشین معروف و مروج بوده است. نوح علیه السلام بخاطر بجا آوردن شكر خداوند كه او را از قومش نجات داد این روز را روزه می‌گرفت. همچنین موسی علیه السلام اینروز را روزه گرفته است تا شكر خداوند را بخاطر نجات یافتنش از فرعون و قومش بجا آورد، چنانكه یهود این روز را روزه می‌گیرد و نصاری این روز را باعظمت می‌شمارند، قریش نیز احترامی ویژه به این روز داشتند لذا پوشش كعبه در روز عاشورا صورت می‌گرفت و اینروز را روزه نیز می‌گرفتند، به همین منظور پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روز عاشورا را گرامی می‌داشت و در انتظار رسیدن اینروز میمون می‌بود. از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است كه می‌فرماید: «من پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم را ندیدم كه روزه‌ای را بر دیگر روزه‌ها بهتر بشمارد و در جستجوی آن باشد، مگر روزه‌ی عاشورا و این ماه: یعنی ماه رمضان». [بخاری 2/59]
به این معنی احادیث زیادی روایت شده است كه همه دلالت بر فضیلت روزه گرفتن عاشورا بعد از ماه رمضان می‌كند، لذا آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم به روزه گرفتن عاشورا مداومت می‌نمود، از حفصه رضی الله عنها روایت است كه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم چهار چیز را هیچگاه ترك نمی‌كرد: روزه‌ی عاشورا، روزه‌ی ده روز ذی الحجه، روزه‌ی سه روز از هرماه و دو ركعت نماز قبل از چاشت«. [سنن نسائی 4/220]
روزه‌ی روز عاشورا گناهان سال گذشته را محو می‌كند چنانكه از ابی‌قتاده روایت است كه از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در مورد روزه‌ی عاشورا پرسیده شد آنحضرت صلی الله علیه وآله وسلم در جواب فرمود: »گناهان سال گذشته را محو می‌كند« [مسلم 2/819] و مراد از محوگناهان همانا گناهان صغیره است، اگر گناه صغیره نداشته باشد پس امید است از گناهان كبیره‌اش كاسته شود، اگر گناه كبیره نیز نداشت پس مرتبه و مقام این مؤمن ارتقا می‌یابد. [مسلم 2/819]

بدعت هایی كه در عاشورا صورت می‌گیرد و باید از آن دوری جست:
در این روز با عظمت و مبارك مردم بدعت هایی را اختراع نموده و مرتكب اعمال زشت و ناپسند می‌گردند، شیخ الاسلام می‌نویسد: شیطان بعد از شهادت حضرت حسین رضی الله عنه توانست دو بدعت طی آن ایجاد نماید: یكی بدعت ماتم و عزاداری و زدن به سر و صورت، و گریه و فغان و تشنگی كشیدن و مداحی و نوحه سرایی كه طی آن بزرگان صدر اسلام مورد لعن و طعن قرار می‌گیرند، حتی كسانیكه در جرم شهادت حضرت حسین رضی الله عنه دست نداشتند مورد لعن و دشنام قرار می‌گیرند و قصه‌ها و حكایت‌های كاذب و دروغینی را ساخته‌اند، این اعمال باعث گردید تا در میان مسلمانان اختلاف و تفرقه ایجاد گردد. ماتم گرفتن و عزاداری كردن و گریه و فغان بر مردگان باتفاق همه‌ی مسلمانان جایز نیست. و اینكه بر غم‌ها و مصیبت‌های گذشته، ناله و فغان صورت گیرد از گناهان بزرگ بشمار می‌رود كه خداوند و پیامبرش صلی الله علیه وآله وسلم از آن منع نموده اند، همچنانكه بدعت شادی و سرور در روز عاشورا درست نیست و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و خلفای بعد از ایشان اینكار را سنت نگذاشته اند، پس اینروز نه روز شادی و سرور است و نه روز غم واندوه. [منهاج سنت 2/322، مجموع فتاوی25/310 وكشاف القناع 2/396]
از دیگر بدعت ها در این روز پختن حبوبات و توزیع آن بر فقرا و مساكین است. و ادعا دارند كه اینكار ثواب زیادی دارد، ولی تشخیص كارهایی كه ثواب دارد دلیل قاطع كه از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم ثابت شده باشد می‌خواهد، لیكن دلیلی وجود ندارد پس این كار بدعت و گمراهی می‌باشد. [دین خالص از سبكی 8/417]
و از دیگر بدعت های اختراع شده در این روز، پوشیدن لباس جدید، و خرج و خوراك خیلی خوب و خریدن ضروریات منزل و سرمه كشیدن و حنا كردن و غسل نمودن، دید و بازدیدها و زیارت مساجد و قبرستانها و آرامگاه‌ها، و دیگر بدعتهایی كه نه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و نه خلفای راشدین و نه علمای بزرگ اسلام مانند امامان چهار مذهب اهل سنت و نه اوزاعی و ثوری و اسحق بن راهویه و لیث و غیره این اعمال را انجام داده و سنت گذاشته اند. [فتاوی شیخ الاسلام 25/312] احادیثی كه درین مورد ذكر است همه موضوع و ساختگی است.
از بدعت هایی كه بعضی از زنان در این روز به آن اعتقاد دارند، حنا كردن است كه گویا اگر كسی اینكار را نكرد حق عاشورا را ادا ننموده است، همچنین خریدن عنبر و چوب خوش بو و دود نمودن آن، كه گویا اگر اینكار صورت نگیرد گناه بزرگی مرتكب شده اند. عجیب اینكه همین چوب را تا سال آینده نگه میدارند و در طول سال از آن استفاده می‌كنند و معتقدند كه اگر دود و بوی خوش آن به زندانی برسد از زندان رها خواهد شد. همچنین اعتقاد دارند كه این خوش بوئی علاج نظر و مرض است. چنین اعتقادی خطرناك است و دلیل قاطع و محكم می‌طلبد، اما دلیلی وجود ندارد و این گونه اعمال را زنها از خودشان اختراع نموده اند.
پیامبرگرامیمان صلی الله علیه وآله وسلم ارتكاب هر گونه بدعت در دین خدا، و عمل نمودن به آن را به شدت منع نموده اند. و اینرا واضح كرده اند كه خداوند را باید مطابق سنت و عملكرد پیامبرش صلی الله علیه وآله وسلم عبادت كرد، و نه بر حسب گفته و اختراعات دیگران. چنانكه میفرمایند: «هركس عملی انجام دهد كه دین ما آنرا تأیید نكند مردود است».‌ [متفق علیه] یعنی: هر كاری كه مطابق سنت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نباشد مردود بوده و قابل قبول نیست.
پس بدعت هایی كه ذكر شد در عهد پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و یارانش و در عهد تابعین وجود نداشته، بلكه بعد از شهادت حضرت حسین رضی الله عنه در سال 61 هجری ظاهر گردید، و در سال های بعد خصوصاً در عهد دولت فاطمیان اشكال مختلفی بخود گرفت و در اكثر كشور های شیعه نشین مانند ایران، عراق و بعضی مناطق مصر و لبنان و هند و پاكستان و افغانستان بشكل عجیبی انتشار یافت.
پس برادر و خواهر مسلمان! باید در راه از بین بردن بدعت ها كوشا باشیم، و در روز عاشورا به هر مسلمانی كه آغشته‌ی بدعت است دوستانه بفهمانیم كه این اعمال نادرست است و او را تشویق به ترك آن كنیم تا همه مان در دنیا و آخرت رستگار گردیم.

ماتم در روزعاشورا
شیعیان در روز عاشورا ماتم و سوگواری اعلان می‌كنند، و لباس سیاه می‌پوشند و اظهار غم و اندوه می‌نمایند، در بعضی مناطق شیعه نشین مغازه ها بسته می‌شود، زنان و مردان به خیابان می‌آیند و خود را با زدن قمه و زنجیر زخمی می‌كنند و گریه و ناله و فریاد سر می‌دهند و با نوحه خوانی و با نثار كلمات زشت و لعن و نفرین گویا از قاتلین حضرت حسین رضی الله عنه انتقام می‌گیرند خلاصه در این روز اعمالی صورت می‌گیرد كه با عقل سلیم موافق نیست و بدعت هایی كه مخالف شرع است و با روح و تعالیم اسلام سازگاری ندارد. خداوندمتعال و پیامبربزرگوارمان صلی الله علیه وآله وسلم به ما نفرموده اند كه بر مرگ پیامبران پیشین ماتم و سوگواری نمائیم، پس چطور بر مرگ كسانیكه مرتبه‌ی آنها پائین تر از انبیا است سوگواری می‌نماییم؟! نه از پیامبر گرامی مان صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده و نه از مسلمانان صدر اسلام كه آنها بر مصیبتی ماتم و عزا گرفته باشند.
شهادت حضرت حسین رضی الله عنه هر مسلمانی را غمگین و ناراحت می‌كند زیرا ایشان نوه‌ی عزیز پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و از سرداران بزرگ اسلام و از علمای صحابه‌ی كرام بود، وی مرد عابد، شجاع و سخاوتمندی بود، ولی باید پذیرفت آنچه را كه شیعیان در روز عاشورا بخاطر شهادتش انجام میدهند نادرست است، و این كارها ساختگی است و جنبه‌ی نمایشی دارد و الا پدر ایشان علی رضی الله عنه افضل و بهتر از او بود، چرا برای شهادتش ماتم نمی‌كنند؟! همچنین عثمان رضی الله عنه در نزد اهل سنت از علی رضی الله عنه بهتر است ولی در روز شهادتش كسی عزاداری نمی كند. همچنین عمر رضی الله عنه بهتر از عثمان رضی الله عنه بود ولی برای شهادت ایشان كسی عزاداری نمی‌كند. همچنین ابوبكر صدیق رضی الله عنه از عمر رضی الله عنه بهتر بود ولی در روز وفاتش كسی عزاداری نمی كند، از همه برتر خود پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم كه سردار جهانیان در دنیا و آخرت است خداوند روحش را مانند سائر انبیاء علیهم السلام قبض كرد ولی هیچكس برای ایشان عزاداری نكرد. [بدایه ونهایه 8/205]
بر هر مسلمانی واجب است كه در وقت مصیبت از صبر و شكیبائی كار بگیرد و بگوید: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ». تا اینكه خداوند و پیامبرش از این عمل خشنود و راضی گردند. »وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ *الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ«. ترجمه: «و مژده بده به بردباران.كسانی كه هر گاه بلائی به آنها برسد میگویند: ما از آن خدائیم و بسوی او باز میگردیم».
پس به سر و صورت زدن و گریبان پاره نمودن و دعاهای زمان جاهلیت، همه حرام و نا مشروع است و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از چنین اعمالی اظهار بیزاری نموده است چنانكه می‌فرماید: «آنكه بر رویش زده و گریبان پاره كند و دعاهای جاهلیت را بخواند از ما نیست». [بخاری 1/398]

گلچینی از روایات اهل بیت علیهم السلام
1-(صوموا العاشوراء- هكذا- التاسع والعاشر فإنه یكفر ذنوب سنة). از امام صادق و ایشان از پدرش امام باقر علیهما السلام روایت می‌كند كه علی (علیه السلام) فرمود:‌ «در عاشورا روزه بگیرید، نهم و دهم زیرا كه گناه یك سال را می‌بخشد». [تهذیب الأحكام 4/299 ، الإستبصار 2/134]
2- (صوموا یوم عاشوراء التاسع و العاشر احتیاطاً فإنه كفارة السنة التی قبله و إن لم یعلم به أحدكم حتى یأكل فلیتم صومه). از علی (علیه السلام) روایت است كه فرمود: «نهم و دهم عاشورا احتیاطاٌ روزه بگیرید، زیرا كه این كفاره‌ی گناهان سال گذشته است اگر كسی یادش نبود و خورد هر وقت یادش آمد از همان لحظه روزه اش را تكمیل كند». [مستدرك الوسائل 1-594]
3-(إذا رأیت هلال المحرم فاعدد فإذا أصبت من تاسعة فأصبح صائماً قلت (أی الراوی): كذلك كان یصوم محمد صلى الله علیه وآله وسلم قال: نعم). از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است كه فرمود: «هر گاه ماه محرم شروع شد، بشمار، به روز نهم كه رسیدی روزه بدار- راوی می‌گوید: گفتم آیا حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم در چنین روز، روزه می‌گرفتند؟ فرمودند: بله». [إقبال الأعمال ص554 وسائل الشیعة 7/347]
4- از الفاظ رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم كه بهتر از آن نمی توان یافت این است: «النیاحة من أعمال الجاهلیة». [من لایحضره الفقیه 4/271-272]
5- جابر رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روایت می‌كند كه فرمودند: «من شما را از نوحه كردن و از دو صدای احمقانه و فاجرانه نهی كردم، یكی صدای موسیقی كه ساز شیطان است و صدایی كه در هنگام مصیبت بلند می‌شود كه صورت خراش می‌دهند و گریبان پاره می‌كنند، و ناله و فغان می‌كشند». [مستدرك الوسائل 1/145]
6- امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: (لایصلح الصیاح على المیت ولاینبغی و لكن الناس لایعرفون). [كافی 3/266] یعنی: «شیون كشیدن بر مرده درست و شایسته نیست ولی مردم نمی دانند».
7- از امام صادق یا باقر علیهما السلام پرسیده شد كه نماز با كلاه سیاه چگونه است؟ فرمودند: «با آن نماز نخوان،‌ زیرا كه رنگ سیاه لباس اهل دوزخ است».
(لاتصل فیها فإنها لباس أهل النار).
8- امام حسین علیه السلام فرمود: «خواهرم!‌ قسمت می‌دهم، قسمم را نشكن، هر گاه شهید شدم هرگز برای من گریبان پاره نكن و صورت نخراش و واویلا نكن». «یا أختی إنی أقسمت علیك فأبریء قسمی لا تشقی علی جیباً و لا تخمشی علی وجهاً و لا تدعی علی بالویل إذا أنا هلكت». [مستدرك الوسائل 1/144- مظالم آهل البیت264 - علی خطی الحسین 116- تظلم الزهراء 190]

به مناسبت عاشورا کتابخانه عقیده تصمیم گرفت مجموعه‌ای از کتاب‌های مرتبط به این روز را خدمت شما عزیزان تقدیم نماید تا مسلمانان از حقیقت روز عاشورا آگاه شوند همچنين راهی از راه‌های شيطان كه بعضی از برادران و خواهران ما را به بيراهه برده است مسدود گردد.

برادران و خواهران مسلمان می‌توانند با فشار دادن به روی اسم کتاب آنرا از کتابخانه عقیده داونلود نمایند.

حقيقت عاشورا

روز عاشورا را چگونه بگذرانيم؟

حقیقت زندگی حسین شهید

قاتلان حسين رضي الله عنه را بشناسيد

احكام ميت و آداب سوگوارى