X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

معرفی کتاب زنان پیرامون پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم

پنجشنبه, 23 اردیبهشت 1389

زنان پیرامون پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
اگر مردان اسوه و الگو بسیارند، زنان اسوه و الگو از حیث کیفیت کم‌اهمیت‌تر از آنان نیستند. زن مسلمان در صدر اسلام در ثبات و استواری عقیده از مردان کمتر نبود و از نظر فداکاری و کوشش در راه عقیده‌اش از هیچ چیز فروگذار نکرد؛ تا حدی که ضرب المثل عشق و زیبایی,در این عرصه گشت. این زنان مسلمان در راه اسلام‌شان, همه وجود  خود را در طبق اخلاص نهادند و در راه اعتقادات راستین خود, هرگونه خواری و ستم و آزار و مرگی را آسان می‌شمردند.
این از جهت کیفیت، و اما از جهت کمیت، روشن است که زنان از حیث شمار، نیمی از جمعیت اجتماع را تشکیل می‌دهند. اگر این را در نظر داشته باشیم که آن‌ها نیمی دیگر از جمعیت را نیز به وجود آورده اند، به اهمیت بیشتر آن‌ها و نقش عظیم ایشان, در ساختن اجتماع پی می‌بریم, زن در اجتماع چنان شمشیری است که هم در راه صلاح و نیکی و هم در راه فساد و زشتی می‌توان از آن بهره برد.
 زن نیز اگر به راه صلاح درآید و به انجام وظیفه واقعی و هدف ترسیم شده‌اش بپردازد، سنگ بنای بایسته‌ای خواهد بود، برای ساختن جامعه‌ای اسلامی و منسجم با اخلاق قوی و پایه‌های استوار.
لذا اسلام اهتمام بسیاری به زن دارد و همچنین در بارة تربیت و پاسداشت او، تأکید کرده است و حقوقی را از نظر شرعی برای زنان قرار داده است، که با سرشت و فطرت او سازگار است؛ به گونه‌ای که این حقوق در هیچ امتی از امت‌های پیشین هرگز سابقه ندارد.
اسلام در سایة این عنایت و توجه بسیار، زن مسلمانی را به اجتماع بشری معرفی کرد که از نسل وی مردانی به وجود آمدند, که زمین را با دانش و عدل پر کردند و این مردان پرچم‌های سرافرازی خویش را در قلب آسیا و شمال آفریقا و مرزهای اروپا برافراشتند؛ و باعث شدند تا ساکنان این مناطق, دین و شریعت و زبان و فرهنگ و ادب خود را رها کرده و در عوض قلوب‌شان را متدین سازند و جان‌ها را آسایش بخشند که از قدیم گفته اند: «پشت هر مرد بزرگی، زنی بزرگ وجود دارد».
شاعر چه نیکو سروده است:
الأم مدرسة إذا أعددتها
أعددت شعباً طيب الأعراق
الأم رَوْضٌ إنْ تعهد الحيا
بالري أورق أيما إيراق
الأم أستاذ الأساتذة الأولى
شغلت مآثرهم مدى الأفاق

مادر, مدرسه‌ای است که هرگاه او را آماده‌سازی ملتی با اصالتی نیکو را آماده ساخته‌ای.
مادر چون بوستانی است که اگر او را آبیاری نمایی، گل و برگ خواهد، چه گل و برگی.
مادر استاد استادان نخستین است. استادانی که آثارشان اُفق‌ها را در نور دیده است.
اما هنگامی که زن از وظیفه اصلیش، هدفی که اسلام برای او ترسیم کرده منحرف شود و بدی‌هایش را آشکار سازد، نشانه‌های خیر و نیکی‌های وجودش محو گردد و در نتیجه به جنگ‌افزاری بیرحم بدل می‌شود برای نابود ساختن و هلاکت امت‌ها و گسستن پیوندهای آنان.
به همین دلیل است که می‌بینیم اولین رهبر و معلم امت اسلام حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم امتش را از خطر زن و انحراف او، آگاه ساخته است؛ همانطور که آن‌ها را از خطر دشمنی, به خاطر دنیا برحذر داشتند. ابوسعید خُدری رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده که ایشان فرمودند:
« دنیا شیرین وتر و تازه است و الله متعال شما را در دنیا جانشین خود قرار داده است، بنگرید که چه می‌کنید؟ از دنیا و زنان بپرهیزید و در روایتی دیگر آمده است که «همانا نخستین فتنة بنی اسرائیل در میان زنان بود».
 و از اسامه بن زید رضی الله عنه روایت شده که فرمود: رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «بعد از من فتنه‌ای بدتر از زنان، برای مردان به جای نمانده است».
و دشمنان اسلام دریافته بودند که نقش زن مسلمان در بنای اسلام از زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم تا به امروز چه بوده است. اسلام به آن‌ها عزتی داد که علمای عامل و مجاهدان راستین به امت اسلام بخشیدند، کسانی چون عمر بن خطاب و خالد بن ولید و صلاح الدین ایوبی و... و عایشه دختر ابوبکر صدیق  و اسماء و ام عماره و خنساء رضی الله عنهم اجمعین  و... . دشمنان اسلام بهترین وسیله برای نابودی اسلام را ، داوری بر سر عقیدة زن مسلمان یافته اند؛ در نتیجه از روی خباثت و پستی دست به توطئه‌هایی زدند تا زن را از وظیفة اصلی‌اش باز دارند و آن بیعت بزرگ را [که با رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم انجام داده اند] را از دستش بگیرند و تحت عناوین پرزرق و برقی چون آزادی، مساوات، پیشرفت علم‌آموزی، انقلاب، شکستن غل و زنجیرها, نوآوری، تجددطلبی و شعارها و عناوین گمراه‌کننده او را به پرتگاه پستی و بیهودگی بیندازند.
این است که ما از یکی از سردمداران استعمارگر می‌شنویم که جام شراب و زنِ خُنیاگر در از میان‌بردن ملل مسلمان، بیش از هزار توپ جنگی کارگر است و آن ملت را در گرداب عشق به مادیات و شهوات غرق می‌سازند. و یکی از فراماسونران بزرگ گفته است: (ما باید زن را به دست آوریم، هر روزی که به سمت ما کشیده شود به حرام موفق می‌شویم تا سپاه پیروز دین را متلاشی سازیم).
در پرو تکول‌های دانشمندان صهیونیست، چنین آمده است: (لازم است که همواره بنای اخلاقیات را در همه جا ویران سازیم تا به آسانی بر همگان سلطه یابیم. فروید ,که از ما است روابط جنسی را در برابر پرتو نور خورشید نمایان ساخت, تا این که در نظر جوان چیز مقدس و محترمی باقی نماند و تمام همت او این باشد که غریزة جنسی‌اش را ارضاء کند و در چنین زمانی است که اخلاقش را از دست می‌دهد).
در برابر این خطری که جمعیت زنان مسلمان ما را محاصره کرده است برای این که در راه یاری‌رساندن به حقیقت, برخی از تکالیفی که بر گردن ماست را به انجام رسانیم و در راه بیدارگری زن مسلمان, برای این که بتواند نقش طبیعی و مهم خود را یعنی ساختن امت ایفا کند، نویسندگان محترم کتاب زنان مشهور در عصر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را تألیف نمودند.
این کتاب در بردارندة اهداف بسیاری است از جمله:
1- ستایش عظمت حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و تبیین استحکام مبانی و اصول مکتب اسلام که این زنان سرآمد و شایسته و مربیان کوشا را پرورش داده است. زنانی که وظیفة پرروش نسلی مسلمان را به خوبی انجام داده اند و این نسل مسلمان، سردمداران غرب را به وحشت افکنده اند؛ تا جایی که بیسمارک (صدر اعظم مشهور آلمان) می‌گوید: به من ده هزار مسلمان بدهید تا به وسیله آنان همة جهان را فتح کنم.
2- درس‌ها و عبرت‌هایی برای همة همسران از خلال بررسی سیرة رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و رفتار ایشان با همسران و دختران‌شان.
3- توصیف زنان فاضل صحابی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم که اینان با رضایت و رفتار نیکو در مقابل هووهایشان تعدد زوجات را می‌پذیرفتند.
4- ارایه نمونه‌هایی از زنانی مسلمان که در کمال عفت، ساده‌زیستی، میانه‌روی و تعادل بر سختی زندگی با شوهران‌شان شکیبایی ورزیدند، با این هدف که زنان در همه عصرها از آنان درس بگیرند و آنان را الگو قرار دهند و از مدپرستی رها شوند و ثروت‌های جامعه را از تلف‌شدن در امور بیهوده و بی‌ارزش حفظ کنند. اسلام امر بیهوده‌ای نیست بلکه نیرویی است که می‌تواند جهان را بسازد.
5- از اهداف این کتاب یادآوری اسلام ناب و صحیح, به زنان مسلمان است که آن از طریق الگوبرداری از سیرة رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ، زندگی همسران ایشان (امهات مؤمنین) و دختران پاک‌دامنش و همچنین از طریق سیرة زنان پیکارگر و یاور رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم که هیچگاه از فرمان ایشان سرپیچی نورزیدند و حتی در اطاعت امر ایشان بر یکدیگر پیشی می‌گرفتند، امکان‌پذیر است و همین زنان به سبب دارابودن این خصلت‌های نیک، یکی از دلایل پیروزی ارتش اسلام شدند.
در پایان امیدواریم که الله متعال این کتاب را وسیله‌ای برای برانگیختن روح همت و حماسه در میان خواهران و زنان و دختران ما قرار دهد و در نتیجه آن‌ها را بیشتر به سمت تمسک به اسلام سوق بدهد، تا در شمار همسران و مادران شایسته قرار بگیرند و بتوانند نسلی مسلمان و شایسته و مجاهد را پرورش دهند، تا برای رهایی جهان از دست جاهلیت جدیدی که در آن زندگی می‌کنند به پا خیزند. امیدواریم که مسلمانان به مقام‌های بالایی که پیشتر داشتند دست یابند؛ همانگونه که پیشتر قافلة اسلام را به سوی مجد و عظمت عالی و قلة تمدن حقیقی رهبری می‌کردند.
برادران و خواهران گرامی می توانند با فشار بر روی اسم کتاب آنرا از کتابخانه عقیده داونلود نمایند.
زنان پیرامون پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم