X پژوهشیار

کتابخانه قلم

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

شرح

گلزارهای شاداب در دفاع از سنت ابو القاسم صلى الله عليه وآله وسلم

یکشنبه, 05 آبان 1387

گلزارهای شاداب در دفاع از سنت ابو القاسم صلى الله علیه وآله وسلم

این کتاب صدایی است از صنعاء یمن، که به سنت کمک می‌کند، و از حمله‌های که بر علیه آن می‌شود دفاع می‌کند، و از اهل سنت و سنت حمایت می‌کند، که آن را علامه بزرگوار ابن الوزیر المحلی تدوین کرد. و در شرح حالش آمده که نزد عامه مردم به امام مجتهدین لقب گرفته است،. مرحوم محمد بن ابراهیم بن علی قاسمی صنعانی رحمه الله  که در سال 840 فوت کرده چند سطری را درباره مجادله او با استادش علامه ابن ابی قاسم یمانی نوشته است که علماء زیدیه گفته‌اند: او مجتهد آن مذهب در زمان خودش بوده است، و اسم او علی ابن محمد الهادی بود و در سال 837 فوت کرده و آن هنگامی بود که ابوالقاسم رساله‌ای را برای شاگردش ابن وزیر نوشت که در آن رساله او را نصیحت کرده بود که هنگامی به سنت و اهل سنت کمک می‌کند به مذهب زیدیه کاری نداشته باشند.
و این رساله شامل مطالب بیهوده‌ای بود که در این مجادله با نگرشی اعتزالانه، و دلیل‌های عقلی و تعصب، وعمل‌های ناپسند، و ایراد در وارد کردن به آیه‌های قرآن و روایت‌های مأثور و قواعد شرعی عمل‌ کرده بود. در حالی که در آن مجادله بسیار بی‌پروا به مردی که شاگردش و از سرزمین و نژاد او بود، تهمت‌زده بود، و آن چند لحظه بود، به شاگردش نگاه می‌کند و شاگرد با بینش او مخالفت می‌کند در حالی که او به خدا و رسم و آیین آن دو وحی شریف متمسک می‌شود و گفتارهای انسانهای بزرگوار را برای او نقل می‌کند، شیخ از آن شاگرد ناراحت می شود و او را ابله می‌پندارد و رساله خود را بلند می‌کند و به او می‌دهد، و شاگردش او را دریافت می‌کند و به خاطر آن خوشحال و شاد می‌شود و چند مرتبه به آن مراجعه می‌کند و مانند زمان به آن روی می‌آورد، و آن رساله را با این جمله شروع کرده بود (فریاد زدن حق در مقابل فریاد باطل) (تا اینکه آن را تمام کرده بود خداوند)،  و شاگرد دنبال دلیلی بود که شیخ او را کودن پنداشته بود و او رساله استادش را با کتاب طولانی که چاپ شده بود و اسمش «العواصم و القواصم» بود رد کرد، سپس آن را خلاصه کرد و نکته‌های مهم به آن اضافه نمود، و بیشترین مطالب مهم آن را آورده بود و نام آن را «الروض الباسم فی الذب عن سنة أبی القاسم صلى الله علیه وآله وسلم » یعنی: گلزارهای شاد و خندان در دفاع از سنت ابوالقاسم صلى الله علیه وآله وسلم نامیده بود. عنوانی که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و قلب‌ها را می‌رباید، چه! درحالی که اسم آن با مسمایش مطابقت کرده بود چون شامل مطالبی بود در دفاع از سنت و حمله‌ها و شبه‌های که به آن ایراد شده بود و از جهت سند و متن، و از او حمایت کرده بود. ابحاث جدید و کلام حق را به تفصیل در آن بیان کرده بود و شبه‌ها و اعتراض‌های را رد می‌کند که مناقشه‌های زیاد و گسترده‌ای در آن شده بود، از جمله  آن: عدالت راوی و رد این دعوی است که می‌گویند: شناخت راوی مشکل و غیرممکن است، و باطل‌کردن این گفته که راه‌های احتجاج به عقل بر نقل از معصوم متقدم است،. و بحث اینکه روایت باید به کتب جرح و تعدیل متصل و مشخص شود، وبحث مفیدی درباره دلیل‌های از پروردگار بر عدالت کسانی که خداوند سبحانه و پیامبرش که صحابه رضی الله عنهم او بودند آنها را عادل دانسته بودند، و غوره را به چهره کسانی انداخته بود که در این باره شک ایجاد می‌کنند، و ابطال آراء آنها آورده بود، و بحثی درباره طعنه به کسانی که صحیح را در صحیحین حصر کرده‌اند، و بحثی دیگر درباره اعتراض به کسانی که گفته‌اند: تمام آنچه در صحاح سته (شش‌گانه) می‌باشند صحیح هستند.
برادران و خواهران مسلمان می توانند این کتاب را از بخش سنت نبوی صلى الله علیه وآله وسلم در کتابخانه عقیده دریافت نمایند.