X Research Assistant

Qalam Library

{ فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِينَ يَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمۡ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ }

News Details

به مناسبت ماه مبارك رمضان

Tuesday 10 August 2010

الحَمْدُلِلهِ رَبِّ العَالمِینْ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ نَبِینّا مُحَمّدٍ ­­المَبعٌوثُ رَحْمَة لِلعَالمِین، وَعَلى آلِهِ وَأصْحَابهِ وَمَنْ دَعَا بِدَعْوَتِهِ إلىَ یوْمِ الدِّین.   أمّا بعد:
 (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) [البقرة/183]
«ای‌ مؤمنان‌! بر شما روزه‌ فرض‌ گردانیده‌ شد همان‌گونه‌ كه‌ بر آنان‌ كه‌ پیش‌ از شما بودند، فرض‌ شده‌ بود باشد كه‌ به‌ تقوی‌ گرایید»
همچنین‌ روزه‌ از ابعاد و جنبه‌های‌ گوناگونی ‌پدیدآورنده‌ تقوى‌ است، كه‌ مهم‌ترین‌ این‌ ابعاد عبارتند از:
1- روزه، نفس‌ انسان‌ را در آشكار و نهان‌ بر خشیت‌ و بیم‌ از الله متعال ‌تربیت‌ می‌كند زیرا جز پروردگار بزرگ، هیچ‌ كس‌ دیگری‌ ناظر و مراقب‌ شخص‌روزه‌دار نیست‌ و این‌ از بزرگترین‌ فواید روحی‌ روزه‌ می‌باشد.
2- روزه، از حدت‌ و غلیان‌ شهوت‌ می‌كاهد، چنان‌كه‌ در حدیث‌ شریف‌ آمده‌است: «الصوم‌ جنه‌«یعنی: روزه‌ سپر نگه‌دارنده‌ای‌ از آلودگی‌ به‌ شهوات‌ وارتكاب‌ گناهان‌ است‌.
3- روزه، احساس‌ شفقت‌ و رحمت‌ به‌ همنوع‌ را در انسان‌ بیدار می‌سازد.
4- روزه، تحقق‌بخش‌ معنای‌ برابری‌ میان‌ توانگران‌ و فقرا و اشراف‌ و عوام ‌است‌ و این‌ از فواید اجتماعی‌ روزه‌ می‌باشد.
5- روزه، انسان‌ را به‌ نظم‌ و برنامه‌ریزی‌ و مهار نمودن‌ اراده‌ عادت‌ می‌دهد.
6- روزه، بنیه‌ جسمی‌ را تجدید نموده، سلامتی‌ و نیروی‌ حافظه‌ را تقویت‌ و بدن‌ را از رسوبها و تخمیرات‌ زیانبخش‌ می‌رهاند، چنان‌كه‌ این‌ معنی‌ و بیش‌ از آن‌ نیز در این‌ حدیث‌ شریف‌ آمده‌ است: «صوموا تصحوا: روزه‌ بگیرید تا تندرست‌شوید».
برادران و خواهران مسلمان!
بدون شك این ماه یكی از آن نعمتهایی است كه خداوند جل جلاله به وسیله آن بر بندگانش منت نهاده چیزی كه آن را علامت و نشانه خیرها و فرصتی برای انجام عمل صالح قرار داده است نعمتی كه از گذشته تا به حال و به طور مستمر ادامه خواهد داشت. در این ماه خداوند متعال قرآن را كه برای مردم هدایت و دلیل روشن و وسیله تشخیص حق از باطل است را نازل كرده است.
غزوه بدر كبری كه خداوند به سبب آن اسلام و اهلش را عزت و شرك و اهلش را ذلیل كرد و نامش را یوم الفرقان نهاد در این ماه روی داد.
در این ماه فتح بزرگی كه به وسیله آن خانه خداوند جل جلاله از لوث وجود بتها پاك شد و مردم گروه گروه بعد از آن به دین خداوند وارد شدند تحقق یافت. در این ماه پنج ویژگی به امت محمد اهداء گردید چیزی كه قبل از آن به هیچ امتی داده نشده بود.
بزرگترین نفعی كه انسان می تواند در این ماه كریم به دست بیاورد توبه و بازگشت به سوی پروردگار و محاسبه نفس است.
درب توبه باز است و عطای الهی در دسترس و فضل و بزرگواری اش هر صبح و شام در برابر ماست؛ اما كجاست آن بازگشته و كجاست آن خواهان مغفرت الهی؟